Handel bardziej cyfrowy. Idąc do sklepu, coraz częściej szukamy informacji w internecie
Ponad dwie na trzy wizyty w sklepach odbywają się z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych - wynika z najnowszego raportu Deloitte. Jak dodano, wzrosła liczba osób, które szukają w internecie informacji jeszcze przed zakupami; robi to 4 na 5 klientów.
2021-10-21, 15:34
Firma doradcza Deloitte przygotowała raport "Koniec ery dwóch światów. Wpływ narzędzi cyfrowych na zakupy Polaków 2021".
Zdaniem jego autorów, pandemia koronawirusa przyczyniła się do zmiany obrazu handlu detalicznego w Polsce, zwiększając jednocześnie wpływ technologii cyfrowych na preferencje zakupowe Polaków.
Przed pójściem do sklepu, patrzymy w internet
"Zakupy w sklepach stacjonarnych od dawna stymulowane są technologiami cyfrowymi, które w znaczący sposób wpływają na wybór określonych produktów. Ponad dwie na trzy wizyty w sklepach odbywają się z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych" - przekazano w czwartkowej informacji prasowej Deloitte.
Powiązany Artykuł
"To nie pandemia przyczyniła się do rozwoju polskiego e-handlu". Zobacz wyniki raportu
Jak pokazał raport, 4 na 5 klientów (vs 74 proc. w 2019 r.) korzysta z narzędzi cyfrowych przed zakupami, rzadziej robi to w trakcie zakupów (35 proc. w 2021 vs. 42 proc. w 2019 r.), a najrzadziej po zakupach (14 proc. w 2021 r. vs. 19 proc. w 2019 r.).
"Oznacza to, że najczęściej konsumenci podejmują decyzje zakupowe, zanim jeszcze dotrą do sklepów" - wskazują autorzy raportu.
Zdaniem Wiesława Koteckiego z Deloitte, ograniczony czas, który ze względów sanitarnych mogliśmy przeznaczyć na zakupy w sklepach stacjonarnych spowodował, że bardziej starannie się do nich przygotowujemy.
Powiązany Artykuł
Handel internetowy w natarciu: w 2025 r. obejmie już jedną piątą sprzedaży w Polsce
Najczęściej korzystamy ze smartfona, informacji szukamy w mediach społecznościowych
"Przed wizytą w sklepie sięgamy po urządzenia cyfrowe – przede wszystkich po smartfon – głównie po to, by porównywać ceny oraz wyszukiwać informacje o produktach, w tym o ich dostępności" - przekazano.
REKLAMA
Z kolei 30 proc. respondentów wskazuje, że przed zakupami korzysta z mediów społecznościowych, a największy wpływ na ich decyzje zakupowe mają Facebook i Youtube.
Powiązany Artykuł
Polacy polubili e-handel. Już blisko 3/4 z nas kupuje w sieci
- Stąd wzrost liczby osób, które już przed zakupami poszukują w internecie informacji mogących ten proces ułatwić. Źródłem wiedzy pozostają dla nas przede wszystkim wyszukiwarki, ale na znaczeniu zyskują też media społecznościowe. Na fali wznoszącej znajdują się Instagram i Tik Tok, które ze względu na swój "obrazkowy" charakter pozwalają na szybkie dotarcie do poszukiwanych informacji - tłumaczy Kotecki.
Z narzędzi cyfrowych korzystają najczęściej młodzi klienci
Raport pokazał, że poziom "zdigitalizowania" zakupów jest identyczny dla kobiet i mężczyzn. Wskaźnik wpływu cyfrowego zwiększa się wraz z dochodem, ale niekoniecznie jest związany z miejscem zamieszkania – wieś nie odstaje od miasta (60 proc. vs 62 proc.).
Z kolei najbardziej scyfryzowaną grupą wiekową pozostają respondenci do 24 lat, zaobserwowano wzrost korzystania z narzędzi cyfrowych wśród 35-54 latków.
REKLAMA
Powiązany Artykuł
Podczas pandemii rośnie e-handel. Jego wartość wzrosła w Polsce do 100 mld zł
W Internecie najczęściej sprawdzamy elektronikę, samochody
Najwyższe poziomy wskaźnika wpływu cyfrowego z perspektywy kategorii produktowych – podobnie jak w pierwszej edycji badania – odnotowano dla elektroniki, motoryzacji i mebli, natomiast najniższe dla żywności.
"Przed wizytą w sklepie sięgamy po urządzenia cyfrowe – przede wszystkich po smartfon – głównie po to, by porównywać ceny oraz wyszukiwać informacje o produktach, w tym o ich dostępności" - przekazano. Z kolei 30 proc. respondentów wskazuje, że przed zakupami korzysta z mediów społecznościowych, a największy wpływ na ich decyzje zakupowe mają Facebook i Youtube.
Deloitte świadczy usługi audytorskie, konsultingowe, doradztwa podatkowego, prawnego i finansowego klientom z sektora publicznego oraz prywatnego, działającym w różnych branżach.
PAP, jk
REKLAMA