Wkrótce powstaną pierwsze stacje tankowania wodoru. Orlen otrzymał 2 mln euro unijnego wsparcia
PKN Orlen w ramach "Clean Cities - Hydrogen mobility in Poland (Phase I)", jednego z największych krajowych projektów produkcji wodoru, zbuduje dwie stacje tankowania wodoru w Poznaniu i Katowicach oraz mobilną stację we Włocławku. Koncern otrzymał prawie 2 mln euro unijnego wsparcia na ten cel.
2021-10-22, 07:50
Informując o przedsięwzięciu PKN Orlen podał, iż bezzwrotne dofinansowanie inwestycji przez Komisję Europejską, w kwocie blisko 2 mln euro, będzie pochodziło z unijnego programu CEF Transport Blending Facility, wspierającego rozwój paliw alternatywnych.
Powiązany Artykuł
![wodór stacja paliwo 1200.jpg](http://static.prsa.pl/images/0254b980-1597-4a5f-95cb-21e3dadbdf1a.jpg)
"Wodór to wielka szansa". Powstanie Mazowiecka Dolina Wodorowa
Koncern zapowiedział, że prace związane z budową stacji tankowania wodoru rozpoczną się na przełomie 2021 i 2022 r.
Technologia wodorowa to przyszłość motoryzacji
"PKN Orlen, zgodnie ze strategią, konsekwentnie inwestuje w przyjazne środowisku technologie wodorowe. W ramach 'Clean Cities - Hydrogen mobility in Poland (Phase I)', jednego z największych krajowych projektów pod względem wielkości produkcji wodoru, koncern zbuduje dwie ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Poznaniu i Katowicach oraz mobilną stację we Włocławku" – poinformowała spółka dodając jednocześnie, iż do 2030 r. planuje budowę ponad 50 stacji tankowania wodoru w całej Polsce.
- Jesteśmy nowoczesnym koncernem, wpisującym się w globalny trend rozwoju innowacyjnych, a przy tym ekologicznych technologii, które wytyczają nam drogę do zrównoważonego biznesu. Jedną z nich jest technologia wodorowa. To przyszłość motoryzacji. Intensyfikujemy prace nad jej rozwojem, ponieważ chcemy zajmować silną pozycję konkurencyjną w tym perspektywicznym segmencie - powiedział prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.
REKLAMA
Szef koncernu przypomniał, iż w ramach grupy Orlen w Trzebini, Włocławku, a następnie w Płocku, powstaną huby wodorowe, przy czym koncern podejmuje równolegle współpracę z samorządami i miejskimi spółkami komunikacyjnymi - potencjalnymi odbiorcami wodoru.
- Stacje tankowania wodoru, które zamierzamy zbudować, stanowią kolejny, naturalny krok w realizacji naszych biznesowych celów – podkreślił prezes PKN Orlen.
Tankowanie ponad 40 autobusów
PKN Orlen zapowiedział, że jego pierwsze ogólnodostępne, całodobowe stacje, na których można będzie zatankować wodór, zostaną zbudowane w Poznaniu i Katowicach, z kolei we Włocławku powstanie stacja modułowa.
"Będą one przystosowane do użytkowania przez wszystkie pojazdy zasilane wodorem - zarówno w standardzie ciśnienia 700 barów dla samochodów osobowych, jak i 350 barów dla autobusów i ciężkiego transportu" - zaznaczono w informacji.
REKLAMA
Jak podano, planowana infrastruktura umożliwi tankowanie łącznie ponad 40 autobusów, a także samochodów osobowych i innych pojazdów zasilanych ogniwami wodorowymi.
Zapotrzebowanie jednego autobusu na paliwo wodorowe wynosi 30 kg/dzień, co pozwala na przejechanie ok. 300 km, a np. pojemność zbiorników samochodów osobowych typu Toyota Mirai wynosi ok. 5 kg wodoru, co umożliwia pokonanie blisko 600 km.
36 dolin wodorowych 20 krajach
W środę w Płocku ponad 20 podmiotów, instytucji i uczelni podpisało list intencyjny na rzecz utworzenia Mazowieckiej Doliny Wodorowej, której liderem będzie PKN Orlen. Wśród sygnatariuszy dokumentu, oprócz samego koncernu, znaleźli się m.in. przedstawiciele Politechniki Warszawskiej i Politechniki Łódzkiej, Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Agencji Rozwoju Przemysłu, Urzędu Dozoru Technicznego, Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego i Toyoty Motor Poland.
Na świecie działa obecnie w 36 dolin wodorowych 20 krajach, w tym ponad 20 w Europie. Poziom inwestycji w obszarze istniejących już tego typu struktur to ponad 32 mld euro. Mazowiecka Dolina Wodorowa ma powstać do końca pierwszego kwartału 2022 r. Uczestniczące w niej podmioty, instytucje i uczelnie mają współpracować nad rozwojem i wdrażaniem technologii wodorowych, koordynować projekty badawcze oraz stworzyć system rozwiązań dla kształcenia i szkolenia w kierunku niskoemisyjnych technologii wodorowych.
REKLAMA
PR24.pl, PAP, DoS
REKLAMA