Pandemia a domowy budżet. Trzy czwarte z nas obawia się jej wpływu na własne finanse
Jak wynika z czwartej polskiej edycji badania EY Future Consumer Index firmy doradczej EY, 75 procent Polaków jest zaniepokojonych wpływem pandemii koronawirusa na ich finanse. Obawiają się i starsi, i młodsi.
2021-12-14, 14:18
Jak podkreśliło EY, w stosunku do poprzedniej edycji, zrealizowanej cztery miesiące wcześniej odsetek zaniepokojonych wzrósł o 18 pkt. proc.
Młodzi bardziej zaniepokojeni niż starsi
Jak podkreśla EY, zaniepokojenie o stabilność finansową dotyczy zdecydowanej większości Polaków, niezależnie od pokolenia. Różnica pomiędzy najbardziej niepewną grupą - tzw. Baby Boomers (80 proc.), a najmniej - tzw. Generacja Z (68 proc.) wyniosła zaledwie 12 pkt. proc. Polska znacząco odbiega od średnich światowych, gdzie młodsze pokolenia wykazują większe zaniepokojenie, a starsze – mniejsze, co z jednej strony może wynikać z niższego poziomu zamożności nad Wisłą, a jednocześnie dłuższego okresu mieszkania pod jednym dachem przez młode pokolenie Polaków z rodzicami niż np. w Europie Zachodniej - ocenia EY.
Jednocześnie z badania wynika, że młodsze osoby, w porównaniu do starszych pokoleń, z o wiele większym optymizmem patrzą jednak w przyszłość. Uśrednione dane dla świata wskazują na niemal identyczny poziom pesymizmu wśród starszych pokoleń. Młodzi Polacy są jednak o wiele mniej optymistycznie nastawieni do przyszłości niż ich rówieśnicy z innych części globu – podkreślają autorzy badania.
Sceptycyzm, ale i optymizm
Niezależnie od wieku Polacy wyrażają sceptycyzm związany z poprawą sytuacji ekonomicznej kraju w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Największymi optymistami są osoby najstarsze, jednak nawet w ich przypadku odsetek wynosi jedynie 35 proc. -
- Mijające miesiące pandemii mogłyby sugerować, że Polacy przeszli już z początkowej fazy zaskoczenia do dostosowania się do wymogów nowej rzeczywistości. Badanie EY Future Consumer Index wskazuje, że nie dotyczy to poczucia bezpieczeństwa finansowego - jest wręcz dokładnie odwrotnie - ocenia Partner z Dział Audytu, Lider Sektora Handlu i Produktów Konsumenckich EY Łukasz Wojciechowski. Jego zdaniem, sytuację należy wiązać z brakiem dokładnych perspektyw dotyczących końca pandemii, a co za tym idzie nieustanne trudności w długofalowym planowaniu domowych budżetów.
- Przekłada się to na rosnący pesymizm, co w konsekwencji utrwala zmiany w zachowaniach konsumentów – wskazał Wojciechowski.
- Rosną długi czynszowe. Opłata za nieruchomość nie jest dla wielu osób najważniejsza
- "Gwiazdkowe prezenty kupuj rozważnie". UOKiK radzi, na co zwrócić uwagę
Czwarta polska edycja badania przygotowana przez EY Polska została przeprowadzona w dniach od 29 września do 6 października 2021 roku na grupie 1001 osób w wieku 18-65 lat. Swoim zasięgiem badanie objęło cały kraj i wszystkie grupy społeczne. Respondenci odpowiadali na pytania dotyczące obecnych zachowań zakupowych, nastrojów i przewidywanych postaw w najbliższej przyszłości.
PolskieRadio24.pl, EY, PAP, md
REKLAMA
REKLAMA