PKP Intercity przedstawiło strategię. Prawie 90 milionów pasażerów w 2030 roku

Wyższa prędkość, nowoczesny tabor i coraz większa liczba pasażerów. Takie cele stawia sobie spółka PKP Intercity, które chce osiągnąć do 2030 roku. Dziś przedstawiciele zarządu firmy przedstawili szczegóły strategii.

2022-01-05, 13:03

PKP Intercity przedstawiło strategię. Prawie 90 milionów pasażerów w 2030 roku
W lipcu PKP Intercity przewiózł o około połowę więcej pasażerów niż średnio w pierwszych 6 miesiącach tego roku . Foto: BalkansCat/ Shutterstock

Jedną z najważniejszych informacji dotyczących strategii jest zwiększenie pieniędzy na inwestycje. Spółka chce na nie przeznaczyć ponad 27 miliardów złotych.

Modernizacja taboru priorytetem

Zdecydowana większość pieniędzy zostanie przeznaczona na zakup nowego i modernizację starego taboru, którym dziś dysponuje spółka. W sumie na nowoczesny tabor PKP Intercity przeznaczy 24,5 miliarda złotych. Pozostałe pieniądze, czyli 2,6 miliarda złotych zostanie wydane na stworzenie nowoczesnej sieci stacji postojowych. Umożliwią one szybkie serwisowanie pociągów, a co za tym idzie większą niezawodność połączeń. Stacje będą wyposażone także w myjnie, co poprawi czystość składów.

Do 2030 roku przewoźnik chce kupić 926 zupełnie nowych wagonów i zmodernizować półtora tysiąca sztuk. W planach jest też kupno ponad 160 lokomotyw oraz 38 piętrowych składów typu push–pull, 35 elektrycznych zespołów trakcyjnych i 16 lokomotyw hybrydowych, elektryczno – spalinowych.

Nowe klasy przejazdów

Dużą nowością dla pasażerów będzie nowa kategoryzacja pociągów należących do PKP Intercity. Dzisiejszy podział zastąpią trzy kategorie – wysoka, średnia i ekonomiczna.

REKLAMA

Kategoria wysoka będzie oznaczać prędkość do 250 kilometrów na godzinę, a co za tym idzie najkrótszy czas przejazdu.  Takie pociągi będą kursować pomiędzy największymi miastami takimi, jak Gdańsk, Kraków, Warszawa, czy Wrocław.

Czytaj także:

Kategoria średnia, to prędkość do 200 kilometrów na godzinę. Pociągi tej klasy będą kursować pomiędzy miastami i aglomeracjami miejskimi. Ostatnia, ekonomiczna kategoria, to prędkość do 200 kilometrów na godzinę, ale o wiele więcej przystanków, także w mniejszych miejscowościach, co zdaniem spółki przyczyni się do walki z tak zwanym wykluczeniem komunikacyjnym.

Nowoczesne i wygodne pociągi

Do 2030 roku ma zostać wprowadzony jednolity standard podróży. Oznacza to, że we wszystkich pociągach znajdą się Wi-Fi i platforma multimedialna, usługa gastronomiczna, klimatyzacja, gniazdka elektryczne i miejsca do opiekunów z dziećmi. Co więcej we wszystkich pociągach mają też powstać miejsca do przewozu rowerów, a składy mają być łatwe w dostępnie dla osób z niepełnosprawnościami. Komfort ma także poprawić nowy wystrój pociągów.

REKLAMA

PKP Intercity ma także w planach wprowadzenie nowego systemu sprzedaży biletów. Ma to być prosty, czytelny i funkcjonalny system. Spółka chce dodatkowo wprowadzić nowoczesną aplikację mobilną, uruchomić program lojalnościowy, a także rozwijać zdalne kanały sprzedaży.

Spółka przedstawiła także źródła finansowania programu. Są między innymi środki własne, pieniądze z emisji obligacji, kredyty inwestycyjne, środki z kredytów udzielonych przez Europejski Bank Inwestycyjny i pieniądze z unijnych programów i funduszy.

Celem strategii jest rozbudowa połączeń, poprawa komfortu podróżowania. Przedstawiciele PKP Intercity mają nadzieję, że inwestycje przyciągną pasażerów na kolei. Według wyliczeń spółki, w 2030 roku z jej usług powinno korzystać 88 milionów pasażerów rocznie.

PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej