Polacy wracają do latania. Lotnisko Chopina podsumowało rok 2021

Prawie siedem i pół miliona pasażerów obsłużyło w zeszłym roku Lotnisko Chopina w Warszawie. To wynik o 36 proc. lepszy w porównaniu z rokiem 2020. Przez port w ciągu ostatnich 12 miesięcy przewinęło się dokładnie 7.473.734 pasażerów i jest to wynik lepszy od prognoz, które pojawiały się na początku zeszłego roku.

2022-01-19, 11:53

Polacy wracają do latania. Lotnisko Chopina podsumowało rok 2021
W październiku zrealizowano 13.712 operacji lotniczych. To prawie tyle samo, co miesiąc wcześniej i nieco mniej niż trzy lata temu.Foto: shutterstock.com

Lotnictwo światowe nadal zmaga się z obostrzeniami i zmieniającymi się przepisami, które nie pozwalają na dotarcie do wielu rejonów świata. Ubiegły rok jednak niewątpliwie okazał się łaskawszy od poprzedniego.

W 2021 roku na Lotnisku Chopina trzy razy udało się przekroczyć granicę miliona pasażerów w ciągu jednego miesiąca, a na koniec roku bilans wyniósł ponad 7 mln obsłużonych pasażerów, co stanowi wzrost o 36 proc. w stosunku do roku 2020 i jest wynikiem o 2proc. wyższym, niż zakładały prognozy.

Najpopularniejszym przewoźnikiem pozostaje PLL LOT

Procentowa odbudowa ruchu pasażerskiego w 2021 w stosunku do 2019 roku wyniosła 40 proc., co stawia Lotnisko Chopina przed takimi lotniskami jak: Praga, Budapeszt, Wiedeń, Berlin, Kopenhaga i Helsinki.

- Stabilny i zadowalający wynik pokazuje tendencję do stopniowej odbudowy ruchu na polskich lotniskach. Wynik ostatniego miesiąca na Lotnisku Chopina był o ponad 230 proc. lepszy od zeszłorocznego i wyższy, niż zakładały nasze prognozy – mówi Anna Dermont, dyrektor Biura Marketingu i PR.

REKLAMA

W 2021 roku prawie 64 proc. pasażerów podróżowało na pokładach przewoźników tradycyjnych. Podróże z liniami niskokosztowymi wybrało ponad 16  proc. pasażerów, a czartery - ok. 20 proc.

Najpopularniejszym przewoźnikiem regularnym pozostaje niezmiennie PLL LOT, który ma prawie 60-proc. udziału w przewozach pasażerskich. Na drugim miejscu znajduje się WIZZ Air z niespełna 20-proc. udziałem, a na trzecim - Lufthansa.

Paryż, Londyn, Frankfurt, Kijów i Amsterdam

Liczba realizowanych tras regularnych w 2021 roku wyniosła 140 i była wyższa niż w szczytowym 2019 roku, kiedy realizowano 131 tras regularnych. Do rozkładu w 2021 roku wróciło 109 tras, które funkcjonowały w 2019 roku oraz pojawiło się 27 nowych – głównie wakacyjnych, w sezonie letnim.

W pierwszej piątce najczęściej wybieranych kierunków na trasach regularnych znalazły się: Paryż, Londyn, Frankfurt, Kijów i Amsterdam. Jeśli chodzi o czartery – przez cały 2021 rok najchętniej wybierane były krótsze południowe trasy, jak Antalya, Hurghada, Marsa Alam, Rodos czy Heraklion. Warto podkreślić, że do Antalii w sezonie letnim latało aż 8 przewoźników, w tym trzech z nich (Corendon, SunExpress oraz Turkish Airlines) wykonywało loty w ruchu regularnym, co było nowością na rynku.

REKLAMA

Cargo osiąga wynik sprzed pandemii

Najlepiej poradził sobie z kryzysem segment przewozów cargo. Wynikało to między innymi ze zwiększonej liczby przewożonych materiałów medycznych i szczepionek oraz wzrostu sprzedaży drogą internetową. Ze względu na mniejszy udział w lotach samolotów pasażerskich szerokokadłubowych zmieniła się struktura przewozów - wzrósł udział all cargo, a spadł belly cargo.

Przez cały 2021 rok na Lotnisku Chopina odprawiono 97.453 ton cargo, co stanowi praktycznie 100 proc. wyniku sprzed pandemii, kiedy transport osiągnął 97.784 ton. W samym listopadzie tonaż towarów wzrósł o 8.510 ton.

Najpopularniejszymi kierunkami cargo w 2021 roku były Lipsk, Kolonia i Dubaj, a najbardziej znaczącym przewoźnikiem jest PLL LOT, na drugim miejscu - DHL, a na trzecim - UPS Airlines.

Jaki będzie 2022 rok na Lotnisku Chopina?

Prognozy wskazują, że 2022 rok powinien być zdecydowanie lepszy od minionego. Pasażerowie nadal chętnie podróżują samolotami, a powoli również przyzwyczajają się do życia w obecnej sytuacji.

REKLAMA

- Tworzone są kolejne procedury zabezpieczeń, które są coraz bardziej skuteczne, znaczna część osób podróżujących transportem lotniczym jest zaszczepiona. Spodziewamy się dalszego powrotu tras zamkniętych od 2020 roku, także przewoźników takich jak UIA, Brussels Airlines, czy Air Baltic, kolejnych nowych tras oraz nowych przewoźników, jak zapowiadany już wcześniej Air Seychelles - mówi Anna Dermont.

PR24.pl, Aleksander Pszoniak, DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej