Wartość sprzedaży w mniejszych sklepach. Nowe wyniki analizy rynku
W grudniu 2021 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych wzrosła o 7,8 proc. rdr. Więcej o 3 proc. było też transakcji - podało Centrum Monitorowania Rynku. Średnia wartość transakcji w grudniu wzrosła 21,93 zł, o 4,2 proc. więcej rdr i o 25 proc. więcej w porównaniu z grudniem 2019 r.
2022-01-19, 18:40
Jak wynika z danych CMR, w ostatnim miesiącu minionego roku obroty były wyższe niż rok wcześniej, kiedy obowiązywały ograniczenia związane z drugą falą pandemii. Poprawę przyniosły m.in. dobre tygodnie ze świętami i sylwestrem. W małych, położonych blisko domu placówkach świąteczne zakupy ograniczają się zwykle do ostatniego tygodnia, a właściwie ostatnich dni tuż przed świętami i zwykle mają charakter uzupełniający.
Najlepsze dni dla handlu
Według Centrum Monitorowania Rynku w 2021 r., podobnie jak w poprzednich latach, najlepszym dniem w całym grudniu był dzień tuż przed Wigilią, czyli 23 grudnia. Małe sklepy odwiedziło wówczas o 11 proc. klientów więcej, a łączna wartość ich zakupów była o ok. 50 proc. wyższa niż w inne grudniowe środy.
- Drugim najlepszym dniem pod względem liczby klientów (choć nieco słabszym niż 23 grudnia pod względem obrotów) był ostatni dzień roku. W sylwestra 2021 do małych sklepów trafiło o 9 proc. więcej klientów niż przed rokiem, kiedy na ten szczególny dzień wprowadzono dodatkowe obostrzenia związane z przemieszczaniem - podano.
Wskazano, że w grudniu 2021 r. klienci przychodzili do sklepów małoformatowych częściej niż rok wcześniej, ale robili mniejsze zakupy. W przeciętnym koszyku było średnio nieco mniej produktów niż przed rokiem, ale więcej niż dwa lata wcześniej.
Wzrosty wartości spredaży spowodowane rosnącymi cenami
- Średnia wartość transakcji w grudniu 2021 r. wyniosła 21,93 zł, o 4,2 proc. więcej niż przed rokiem i aż o 25 proc. więcej w porównaniu z grudniem 2019 roku - podano.
Wśród kategorii, które odnotowały duże wzrosty wartości sprzedaży, znalazły się głównie te, które znacząco zdrożały w porównaniu z poprzednim rokiem, czyli: napoje, cukier, olej czy masło. Drożejące kategorie odnotowały jednak duże spadki w ujęciu ilościowym.
Klienci sklepów małoformatowych kupili więcej niż przed rokiem whisky, a także wódek czystych w większych opakowaniach - liczba sprzedanych butelek wódki czystej 500 ml była o 6 proc. niż rok wcześniej, podczas gdy liczba sprzedanych "małpek" spadła o 25 proc. Wzrosty sprzedaży odnotowały też roślinne zamienniki nabiału i mięsa, a także dania gotowe, musy owocowe czy słodycze impulsowe (liczba sprzedanych batonów czekoladowych wzrosła o 15 proc.).
Mniej transakcji, wyższe obroty
W grudniu 2021 r. klienci sklepów małoformatowych wydali na olej o 24 proc. więcej niż rok wcześniej, chociaż liczba sprzedanych opakowań była o 13 proc. niższa, natomiast wartość sprzedaży masła wzrosła o 19 proc., choć w przeliczeniu na kilogramy sprzedaż była o 18 proc. mniejsza - podano.
Według CMR w porównaniu z listopadem 2021 r. łączne obroty sklepów małoformatowych w grudniu wzrosły o ponad 9 proc., choć liczba transakcji była o 3 proc. niższa.
PR24, akg
REKLAMA
REKLAMA