Via Carpatia. Powstanie kolejny odcinek trasy na Podkarpaciu

Wszystkie dokumenty są gotowe. Potrzebna jest tylko decyzja wojewody. Drogowcy chcą rozpocząć budowę kolejnego odcinka trasy S-19 na Podkarpaciu. Odcinek między Miejscem Piastowym a Krosnem będzie miał 10 kilometrów długości.

2022-07-08, 17:04

Via Carpatia. Powstanie kolejny odcinek trasy na Podkarpaciu
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową.Foto: GDDKiA Lublin/Twitter

Start zasadniczych prac jest planowany na wiosnę przyszłego roku. Wartość umowy to ponad 364 miliony złotych. Trasa S-19 to fragment międzynarodowej drogi Via Carpatia.

Powstaną dwa węzły drogowe

W ramach zadania wybudowany zostanie nowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, wraz z pasem awaryjnym. Powstaną dwa węzły drogowe: Krosno i Miejsce Piastowe. Węzeł Krosno połączy drogę ekspresową S19 z drogą krajową nr 19 i drogą powiatową nr 1973R, natomiast węzeł Miejsce Piastowe stanowić będzie połączenie z drogą krajową nr 28. 

Zakres prac obejmie także budowę obiektów inżynierskich, w tym dziewięciu mostów, trzech wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej, czterech wiaduktów nad drogą, trzech przejść dla zwierząt oraz trzech przepustów pod trasą główną. W miejscowości Widacz droga ekspresowa poprowadzona zostanie wiaduktem nad linią kolejową nr 108 relacji Stróże - Krościenko.

Skomplikowana budowa

Odcinek drogi ekspresowej S19 Krosno - Miejsce Piastowe przebiega przez tereny płaskie, wykorzystywane w dużej mierze rolniczo. Na południowej części odcinka występują tereny bardziej zróżnicowane, gdzie trasa przecina liczne kotliny i doliny rzeczne. Pod względem geologicznym, obszar inwestycji charakteryzuje się skomplikowaną budową związaną z występowaniem utworów fliszu karpackiego. Są to naprzemianlegle ułożone warstwy skał osadowych.

REKLAMA

W rejonie projektowanej inwestycji występuje teren predysponowany osuwiskowo. W związku z tym, na etapie prac przygotowawczych, wykonano w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. 

W ramach tych prac wykonano 1262 otwory badawcze o łącznym metrażu wierceń wynoszącym 9,5 kilometra oraz 467 sondowań sprawdzających o łącznym metrażu wynoszącym prawie półtora kilometra.

Wyprowadzenie tranzytu z centrów miejscowości

Dzięki budowie drogi ekspresowej S19 ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z centrum miejscowości położonych wzdłuż istniejącej DK19. Obecnie duży ruch pojazdów powoduje znaczną uciążliwość dla mieszkańców - wypadki, hałas oraz spaliny. Nowa trasa skróci także czas przejazdu na osi północ-południe i zwiększy bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi. Wpłynie na poprawę ruchu zarówno lokalnego, jak i tranzytowego.  

Czytaj także:

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 kilometrów.

Inwestycja ma być gotowa w 2025 roku.

Aleksander Pszoniak, PR24, akg

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej