Kolejne odcinki Via Carpatia. GDDKiA ogłosiła postępowania przetargowe. Sprawdź szczegóły

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła postępowania przetargowe na dobudowę drugiej jezdni drogi ekspresowej S19, na odcinku węzeł Sokołów Małopolski Północ - węzeł Jasionka, o długości prawie 14 kilometrów. Inwestycja będzie realizowana w systemie Projektuj i buduj.

2022-05-04, 18:00

Kolejne odcinki Via Carpatia. GDDKiA ogłosiła postępowania przetargowe. Sprawdź szczegóły
Via Carpatia ma być kluczowym korytarzem transportowym łączącym Europę Północną i Południową.Foto: GDDKiA/twitter

Obecnie na tym odcinku S19 posiada trzypasową jezdnię w układzie 2+1, bez pasa rozdziału kierunków jazdy. Po rozbudowie będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas awaryjny o szerokości 2,5 metra oraz pobocza.

Przebudowa kolidujących dróg

Inwestycja będzie realizowana na terenie powiatu rzeszowskiego i łańcuckiego w bezpośrednim sąsiedztwie już istniejącej, pierwszej jezdni drogi ekspresowej. 

Zakres prac w ramach rozbudowy S19 obejmie także dostosowanie istniejących obiektów inżynierskich i urządzeń ochrony środowiska. Przebudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, cieki wodne oraz infrastruktura techniczna. Węzły Sokołów Małopolski Północ i Jasionka, które posiadają pełny, docelowy przekrój dwujezdniowy nie będą wymagały rozbudowy. 

Nowe obiekty inżynieryjne

W ramach inwestycji powstaną nowe obiekty inżynierskie w tym: estakada o długości prawie 160 metrów w miejscowości Nienadówka, dwa wiadukty, w tym jeden z funkcją przejścia dla zwierząt, trzynaście przejść dla zwierząt, przejazd gospodarczy i dwa przepusty. W ramach ochrony środowiska zostaną wykonane: cztery przejścia dla zwierząt średnich - jedno zespolone z wiaduktem, cztery przejścia dla zwierząt małych, osiem przejść dla płazów, ponad 3 kilometry ekranów akustycznych oraz zbiorniki retencyjne. Posadzona zostanie zieleń dogęszczająca, izolacyjna, krajobrazowa i naprowadzająca.

REKLAMA

W Nienadówce droga ekspresowa poprowadzona zostanie estakadą w odległości około 30 metrów od kościoła parafialnego pod wezwaniem świętego Bartłomieja Apostoła, usytuowanego przy istniejącej drodze wojewódzkiej numer 878. Ze względu na ochronę tego obiektu sakralnego reprezentującego styl neogotycki, w decyzji środowiskowej określono warunki realizacji robót budowlanych w rejonie kościoła. Zastosowane zostaną tam pale wiercone i nie będą stosowane walce wibracyjne. Wykonany zostanie również ekran przeźroczysty w celu ekspozycji walorów historycznych i zabytkowych.

Likwidacja wąskich gardeł drogowych 

Ponadto w ramach inwestycji istniejący MOP Stobierna (kierunek Lublin) zostanie rozbudowany. W przyszłości będzie mogła powstać tu stacja paliw i obiekty gastronomiczno-handlowe.  

Podstawowym celem inwestycji jest zapewnienie na całej trasie Via Carpatia na terenie Polski przekroju o minimalnych parametrach 2x2; dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu.

Istotna jest także likwidacja tak zwanego wąskiego gardła, powodującego utrudnienia w ruchu tranzytowym oraz na dojeździe do Specjalnej Strefy Ekonomicznej i Portu Lotniczego w Jasionce. Dzięki dobudowie drugiej jezdni poprawi się komfort jazdy oraz zwiększy bezpieczeństwo ruchu, co przełoży się na mniejszą liczbę wypadków. Inwestycja ma zostać zrealizowana do 2026 r.

REKLAMA

Czytaj także:

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 kilometrów długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W województwie podkarpackim będzie miała docelowo prawie 170 kilometrów długości.

Aleksander Pszoniak, PR24, akg

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej