Czy zostanie dokończona obwodnica Nowej Soli? Znamy opinię resortu infrastruktury
Są pieniądze na budowę trzeciego etapu obwodnicy Nowej Soli. Wyłoży je Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg. Wiceminister infrastruktury Rafał Weber podpisał umowę w tej sprawie. To już kolejna tego typu inwestycja z państwowym wsparciem.
2022-08-05, 11:20
Inwestycja dofinansowana ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg będzie miała około niespełna 2 kilometry długości. Całkowita wartość tej inwestycji wyniesie ponad 46 milionów złotych a przyznana kwota dofinansowania z funduszu to połowa kwoty, czyli 23 miliony złotych. Planowany termin oddania obwodnicy do użytkowania to III kwartał 2024 roku.
– Dzięki dofinansowaniu z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg zwiększa się komfort życia i bezpieczeństwo w wielu regionach naszego kraju. Kierujemy do samorządów wsparcie na niespotykaną dotąd skalę, co pozwala na przebudowę, remonty i budowę tysięcy kilometrów dróg lokalnych. Teraz z pomocy rządu mogą skorzystać także samorządy budujące obwodnice w ciągu dróg wojewódzkich – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Nowa obwodnica Nowej Soli
Początek III etapu obwodnicy Nowej Soli będzie zlokalizowany na skrzyżowaniu dróg wojewódzkich numer 315 i 292, czyli na włączeniu do istniejącego odcinka obwodnicy Nowej Soli. Budowa nowej trasy zakończy się przed mostem na Odrze, za skrzyżowaniem z istniejącą drogą wojewódzką nr 315 oraz drogą powiatową 1030F, przebiegającą po wale przeciwpowodziowym.
W ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg wsparcie uzyskują inwestycje polegające na budowie, przebudowie lub modernizacji dróg samorządowych. W 2021 roku do tego programu włączone zostały obwodnice w ciągu dróg wojewódzkich. Wsparcie rządowe przyznano dla 51 zadań, w tym 45 zgłoszonych przez samorządy województw i 6 zgłoszonych przez prezydentów miast na prawach powiatu.
REKLAMA
Łączna wartość środków RFRD przeznaczonych na dofinansowanie realizacji inwestycji to prawie 2,4 miliarda złotych. Na zatwierdzonej przez premiera Mateusza Morawieckiego liście inwestycji związanych z budową obwodnic przeznaczonych do dofinansowania z funduszu są trzy zadania zgłoszone przez Zarząd Województwa Lubuskiego. Łączna kwota dofinansowania dla tych inwestycji wyniesie prawie 110 milionów złotych.
Dofinansowanie zależy od poziomu dochodów JST
Dofinansowanie z państwowych środków jest uzależnione od dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Im jest on niższy, tym większa wartość dofinansowania, przy czym maksymalne wsparcie może wynieść do 80 procent kosztów realizacji zadania, ale nie więcej niż 100 milionów złotych.
W latach 2019-2021 dzięki rządowemu wsparciu z Funduszu udało się wybudować, przebudować lub wyremontować 14 tysięcy kilometrów dróg gminnych i powiatowych. Środki przyznane na zadania gminne i powiatowe w tym roku pozwolą na realizację zadań o długości około czterech tysięcy kilometrów.
REKLAMA
PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw
REKLAMA
REKLAMA