Program Kolej Plus. Wieluń uzyska szybkie połączenie kolejowe z Łodzią
Wieluń będzie miał szybkie połączenie kolejowe z Łodzią. PKP Polskie Linie Kolejowe i Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego podpisały umowę na realizację projektu dotyczącego budowy nowej linii kolejowej łączącej Chorzew Siemkowice z Wieluniem. To pierwsza umowa realizowana w ramach programu Kolej Plus.
2022-08-24, 15:15
Dzięki budowie nowej linii łączącej linię kolejową nr 131 (Chorzew Siemkowice) z linią kolejową nr 181 (Wieluń) mieszkańcy południowej części województwa łódzkiego zyskają szybkie i dogodne połączenie kolejowe z Łodzią. Szacuje się, że po budowie nowej linii czas przejazdu z Wielunia do stolicy województwa wyniesie około niewiele ponad półtorej godziny.
W ramach projektu wybudowana zostanie nowa, około 28 - kilometrowa jednotorowa linia kolejowa łącząca linię kolejową nr 131 z linią kolejową nr 181. Trasa zostanie zelektryfikowana, dzięki czemu przewoźnicy będą mogli wykorzystywać nowoczesne, ekologiczne pojazdy i tym samym przygotować lepszą ofertę dla podróżnych. Szacowana wartość projektu, to 580 milionów złotych.
Szczegóły inwestycji
Mieszkańcy zyskają lepszy dostęp do kolei dzięki budowie 5 nowych przystanków kolejowych; Wieluń Berlinek, Ruda, Wierzchlas, Drobnice, Siemkowice. Obiekty zapewnią komfortowe warunki oczekiwania na pociąg. Będą wyposażone w wiaty, ławki, jasne oświetlenie i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Odpowiednia wysokość peronów ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu.
- Założeniem Programu Kolej Plus jest ścisła współpraca z samorządami. Zależy nam na tym, aby przy każdej inwestycji wybrzmiał głos lokalnych społeczności. Duże zainteresowanie samorządów tym programem świadczy o tym, że tak się dzieje. Dlatego w tym roku zwiększyliśmy jego budżet. Dzięki temu będziemy mogli realizować nie tylko duże projekty inwestycyjne, ale również budować mijanki i łącznice kolejowe – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
REKLAMA
W ramach rządowego Kolej Plus do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje dotyczące infrastruktury kolejowej, zgłoszone przez samorządy z jedenastu województw: trzy w województwie dolnośląskim, pięć w województwie lubelskim, jeden w województwie lubuskim, dwa w województwie łódzkim, cztery w województwie małopolskim, cztery w województwie mazowieckim, jeden w województwie opolskim, jeden w województwie podlaskim, siedem w województwie śląskim, jeden w województwie świętokrzyskim i pięć w województwie wielkopolskim. Inwestycje te usprawnią połączenia w dwunastu województwach.
Projekty w programie
Projekty obemują 10 rewitalizacji linii na łączną długość. 315 kilometrów, 14 inwestycji dotyczących odbudowy lub rozbudowy linii na łączną długość około 516 kilometrów, 7 projektów dotyczących budowy nowych linii na łączną długość prawie 190 kilometrów, a także 3 projekty dokumentacyjne dotyczące około 183 kilometrów linii kolejowych.
Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku. Przedstawiciele resortu infrastruktury argumentują, że jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów.
- PKP PLK inwestuje w infrastrukturę w Zduńskiej Woli. Magistrala Śląsk - Bałtyk zapewni szybszy transport
- PKP Intercity odebrały kilkadziesiąt nowych wagonów. To część większego zamówienia
- Rekordowy lipiec w PKP Intercity. Polacy ruszyli pociągami na wakacje
IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/mk
REKLAMA