Główny ekonomista resortu finansów: wpływy do budżetu w roku 2023 będą większe, ale nastąpi wzrost wydatków na zdrowie i wojsko

-Założenia dotyczące wzrostu PKB  i stanu budżetu na rok 2023, musiały się zmienić z powodu takich czynników jak m.in. wojna na Ukrainie - powiedział Łukasz Czernicki, główny ekonomista Ministerstwa Finansów, w audycji "Ekspres Gospodarczy" w Programie 1 Polskiego Radia.

2022-08-30, 16:52

Główny ekonomista resortu finansów: wpływy do budżetu w roku 2023 będą większe, ale nastąpi wzrost wydatków na zdrowie i wojsko
Przy przyjętych założeniach przewidywana relacja do PKB długu sektora instytucji rządowych i samorządowych (wg definicji UE) wyniesie 52,2 proc. na koniec 2022 r. i 53,1 proc. na koniec 2023 r. Oznacza to, że kryterium z Maastricht 60 proc. PKB pozostaje spełnione, a krajowe progi ostrożnościowe są niezagrożone.Foto: hutterstock.com/Marcin Smolinski

Rząd konsekwentnie zwiększa dochody budżetowe w przyjętym we wtorek projekcie ustawy budżetowej na 2023 r. - wskazała w komunikacie Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Podała, że w 2023 r. dochody budżetu państwa wyniosą ok. 604,4 mld zł, deficyt nie więcej niż 65 mld zł. Jak w nim podkreślono, budżet na 2023 r. został przygotowany z zastosowaniem stabilizującej reguły wydatkowej.

Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy budżetowej na 2023 r. Zaznaczono w nim, jak agresja Rosji na Ukrainę, wzrost cen surowców, a także pandemia COVID-19 negatywnie wpływają na stan gospodarki w wielu państwach na całym świecie. W tym trudnym czasie rząd wspiera Polaków m.in. poprzez obniżkę podatków czy realizację Rządowej Tarczy Antyinflacyjnej. Jest to możliwe m.in. dzięki skutecznemu uszczelnianiu systemu podatkowego. KPRM podkreśliła, że mimo kryzysu, z którym zmaga się świat, stan polskiej gospodarki jest stabilny.

Jakie dochody budżetu AD 2023?

Planowane dochody budżetu państwa w 2023 r. wyniosą 604,4 mld zł. W 2015 r. było to 289,1 mld zł, co oznacza wzrost o blisko 110 proc. Wzrost dochodów spowodowany jest przede wszystkim skutecznym uszczelnianiem systemu podatkowego. W 2015 r. luka VAT wynosiła 24,2 proc. W 2021 r. było to 4,3 proc. To spadek o 82 proc. i 47 mld zł więcej w budżecie państwa, w warunkach 2021 r.


Posłuchaj

Łukasz Czernicki, główny ekonomista resortu finansów mówi o założeniach budżetu państwa na rok 2023 ( "Ekspres Gospodarczy" Błażej Prośniewski PR1) 5:04
+
Dodaj do playlisty

 

REKLAMA

Jakie wydatki?

Wydatki budżetu państwa w przyszłym roku zostały zaplanowane na 669,4 mld zł, natomiast deficyt budżetu państwa ma wynieść nie więcej niż 65 mld zł. Założenia makroekonomiczne zawarte w projekcie przewidują, że w 2022 r. realny PKB. zwiększy się o 4,6 proc., a w 2023 r. tempo jego wzrostu wyniesie 1,7 proc.

Jakie zatrudnienie w roku 2023?

Scenariusz na 2022 r. zakłada wzrost przeciętnego zatrudnienia o 1,8 proc., a w 2023 r. – ze względu na spowolnienie tempa wzrostu gospodarczego – popyt na pracę obniży się. W efekcie zatrudnienie w gospodarce narodowej nieznacznie spadnie – o 0,5 proc. W lipcu 2015 r. przeciętne zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 5,5 mln etatów. Dla porównania, w lipcu 2022 r. było to 6,5 mln etatów. W 2023 r. przeciętne zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw ukształtuje się na poziomie 6,53 mln etatów.

Na koniec 2022 r. przewidywana stopa bezrobocia wyniesie 5,0 proc., a na koniec 2023 r. 5,4 proc. Dla przykładu bezrobocie w 2015 r. wynosiło 10,5 proc.

Jakie wynagrodzenie?

W 2022 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej zwiększy się o 11,2 proc., natomiast w 2023 r. wzrośnie o 10,1 proc. Prognozowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w 2023 r. w gospodarce narodowej wyniesie 6 935 zł. Dla porównania w 2015 r. średnia płaca wynosiła 3899 zł.

Wpływy z podatku VAT?

W 2023 r. wpływy z podatku VAT wyniosą 286,3 mld zł, z podatku CIT 73,6 mld zł, z podatku PIT 78,4 mld zł, z akcyzy 88,6 mld zł. Przyjęto, że w 2022 r. spożycie prywatne wzrośnie realnie o 3,9 proc., a w kolejnym roku o 2,2 proc.

W 2023 r. dochody podatkowe wzrosną o 17,4 proc. w ujęciu nominalnym. W 2023 r., w stosunku do bieżącego roku, zostanie ponownie zwiększony udział gmin we wpływach z podatku PIT. Łączny udział jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z PIT wzrośnie z 50,19 proc. w 2022 r. do 50,25 proc. w 2023 r. W przypadku podatku CIT udział jednostek samorządu terytorialnego pozostanie na poziomie z 2021 r., tj. 22,86 proc.

Jakie wydatki na programy społeczne?

W budżecie na 2023 rok zabezpieczone zostały niezbędne środki na kontynuację dotychczasowych, priorytetowych działań, jak również na realizację nowych, m.in. środki na kluczowe programy społeczne dotyczące wspierania rodziny, takie jak Program "Rodzina 500+" (40,2 mld w 2023 r.), realizację świadczenia "Dobry Start" (1,4 mld zł w 2023 r.) czy Rodzinny Kapitał Opiekuńczy (2,4 mld zł w 2023 r.).

W projekcie przewidziano waloryzację świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2023 r. wskaźnikiem na poziomie 113,8 proc.  Zabezpieczone zostały niezbędne środki również na 13. emeryturę, na zwiększenie finansowania potrzeb obronnych Polski z 2,2 proc. PKB do 3 proc. PKB (w 2015 r. wydatki na obronność wyniosły 37,1 mld zł, w 2023 r. zaplanowano je na 97,4 mld zł).

Projekt budżetu na rok 2023 zakłada wzrost nakładów na finansowanie ochrony zdrowia w 2023 r. do ponad 6 proc. PKB. Przypomniała, że w 2015 r. wydatki na ochronę zdrowia wyniosły ok. 78 mld zł, tymczasem szacuje się, że w 2023 r. będzie to ok. 165 mld zł.

Jaki wzrost zarobków w budżetówce?

Wzrost wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej planowany jest na poziomie 7,8 proc., a wzrost wynagrodzeń dla nauczycieli na poziomie 7,8 proc. (przy jednoczesnym wzroście subwencji oświatowej o 8 mld zł względem budżetu na 2022 r.) – od 1 stycznia 2023 r. (po podwyżce w maju 2022 r. o 4,4 proc. dla wszystkich i 20 proc. dla najmniej zarabiających nauczycieli od 1 września 2022 r.).

Wymieniono również finansowanie zadań w obszarze rolnictwa, w tym dopłaty do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, zwalczania chorób zakaźnych zwierząt oraz dopłaty do paliwa rolniczego.

Inflacja i dług publiczny na rok 2023 ?

Zgodnie z projektem, w 2023 roku wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w ujęciu średniorocznym wyniesie 9,8 proc. (przy założeniu braku nowych szoków podażowych na rynku żywnościowym i energetycznym).

KPRM podkreśliła, że pomimo 3 bezprecedensowych kryzysów – agresji Rosji na Ukrainie, kryzysu energetycznego oraz pandemii COVID-19, państwowy dług publiczny maleje. W relacji do PKB wyniósł 43,8 proc. w 2021 r. oraz 41,0 proc. w 2022 r. W 2023 r. spadnie do 40,4 proc.

REKLAMA

- Przy przyjętych założeniach przewidywana relacja do PKB długu sektora instytucji rządowych i samorządowych (wg definicji UE) wyniesie 52,2 proc. na koniec 2022 r. i 53,1 proc. na koniec 2023 r. Oznacza to, że kryterium z Maastricht 60 proc. PKB pozostaje spełnione, a krajowe progi ostrożnościowe są niezagrożone. Dodatkowo, w metodologii UE uwzględnia się fundusze i ich deficyty, takie jak np. fundusz Covid-19 - podano w analizie KPRM.

PR1/PR24/Błażej Prośniewski/PAP/sw


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej