16 lokomotyw hybrydowych dla PKP Intercity. Umowa podpisana
PKP Intercity zakupi 16 lokomotyw hybrydowych. Wyprodukuje je fabryka taboru PESA w Bydgoszczy. Kontrakt opiewa na ponad pół miliarda złotych. Pierwszy z zamówionych egzemplarzy ma trafić do przewoźnika za dwa i pół roku.
2022-10-26, 12:00
Nowe zamówienie dla PKP Intercity, to dobra wiadomość dla pasażerów. Lokomotywa hybrydowa łączy bowiem dwa rodzaje napędów – spalinowy oraz elektryczny. Co to daje w praktyce? Warto pamiętać, że polska sieć kolejowa jest w dużej części zelektryfikowana, ale na niektórych trasach, szczególnie tych mniej uczęszczanych, trakcji elektrycznej wciąż nie ma.
Jeśli na określonych trasach kolejowych trakcja jest jedynie w ich części, konieczna jest wymiana lokomotywy z elektrycznej na spalinową. A to trwa. Czas przejazdu się wydłuża, co powoduje, że niektóre z tych połączeń są mało atrakcyjne.
Ten problem logistyczny likwiduje lokomotywa hybrydowa. W przypadku konieczności zmiany rodzaju napędu, maszynista musi jedynie przełączyć zasilanie z systemu elektrycznego na spalinowy. Trwa to o wiele krócej, przez co skraca się także czas podróży.
Lokomotywa z polskiej firmy
Lokomotywa hybrydowa, to nowość w ofercie polskiego producenta. W Europie takie maszyny produkują jedynie cztery firmy. Dotychczas PESA wyprodukowała egzemplarz prototypowy. Po podpisaniu kontraktu fabryka szykuje się na uruchomienie regularnej linii produkcyjnej.
Dziś, w związku z podpisaną umową, dziennikarze mogli zobaczyć wyprodukowaną już lokomotywę. Jest ona nieco dłuższa, niż podobne maszyny spalinowe, czy elektryczne. Nic dziwnego, bowiem w jednym urządzeniu muszą się zmieścić dwa niezależne od siebie napędy. Maksymalna prędkość w trakcji elektrycznej, to 160 kilometrów na godzinę. Z napędem diesla, lokomotywa może się rozpędzić do 120 kilometrów na godzinę, co jest standardem w przypadku tego rodzaju napędu.
REKLAMA
Nowe inwestycje w tabor
Pierwszy wyprodukowany dla PKP Intercity egzemplarz trafi za 30 miesięcy, czyli za półtora roku. Ostatnią, szesnastą lokomotywę przewoźnik odbierze za cztery lata.
To niejedyna inwestycja taborowa spółki. W ramach ogłoszonego kilka lat temu programu inwestycyjnego, planowane są zakupy nowoczesnych wagonów, w tym wagonów restauracyjnych. PKP Intercity chce też modernizować tabor, którym dziś dysponuje. Zakupiono także lokomotywy elektryczne które także wyprodukowała fabryka w Bydgoszczy.
PKP Intercity, to państwowy przewoźnik dalekobieżny. Obsługuje przede wszystkim trasy pomiędzy największymi miastami w Polsce, a także popularne miejscowości turystyczne.
PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw
REKLAMA
REKLAMA