Branża lotnicza cały czas poniżej poziomów sprzed pandemii. Sprawdź prognozy
Przepływy pasażerów lotniczych są słabsze niż w 2019 r. Sytuacja nie ulegnie zmianie do 2024 r. Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) prognozuje, że nawet w 2040 r. ruch lotniczy będzie o 6 proc. niższy, niż zakładały szacunki sprzed 2020 r.
2022-11-18, 09:34
W 2022 r. branża lotnicza mierzy się z trzema globalnymi problemami: kryzysem COVID-19, kryzysem klimatycznym i konsekwencjami wojny na Ukrainie.
Rosnące ceny ropy i paliwa oraz bardziej restrykcyjne normy dotyczące klimatu powodują wzrost kosztów. Pandemia COVID nadal uderza w wyniki branży. Chińska polityka zero COVID prowadzi do spadku liczby lotów. Ok. 15 proc. wszystkich pasażerów stanowią Chińczycy.
Straty w ruchu
W raporcie przygotowanym przez PIE stwierdzono, że największe straty notowane są w ruchu pasażerskim. IATA wskazuje, że przepływ pasażerów wzrósł o 57 proc. względem 2021 r. To jednak efekt porównania do specyficznego okresu - w latach 2020 i 2021 ruch lotniczy był znacznie ograniczony. W porównaniu do 2019 r. ruch pasażerski jest o 26,2 proc. niższy.
Jedynym regionem, który powrócił niemal do poziomów sprzed pandemii, jest Ameryka Północna. Liczba pasażerokilometrów we wrześniu osiągnęła 96,2 proc. wielkości sprzed 3 lat. W Europie jest to 81 proc. Najgorzej kształtuje się sytuacja w Chinach, które powróciły do pandemicznych restrykcji. W ciągu miesiąca liczba pasażerokilometrów zmniejszyła się tam o 43,3 proc. Przewóz lotniczy osób w Chinach stanowi obecnie 40 proc. wielkości obserwowanych w 2019 r.
REKLAMA
Przewóz towarów
"Nieco lepszą sytuację obserwujemy w przewozie towarów. Dane mierzone są w tonokilometrach (Cargo Tonne Kilometres – CTK). Światowy wynik we wrześniu spadł o 10,6 proc. r/r. Jest to jednak o 3,6 proc. mniej niż przed pandemią.
Największy spadek w porównaniu do 2019 r. zanotowało cargo lotnicze w Europie. Obroty były niższe o 12,6 proc. niż w 2019 r. Lotnictwo najszybciej rozwija się w Afryce i Ameryce Północnej, w których w porównaniu do 2019 r.
CTK wzrosło o odpowiednio 16,2 proc. i 14,3 proc. W ciągu roku o 7 proc. zmniejszyło się załadowanie samolotów towarami. Aktualnie przewożone towary zajmują 48,1 proc. dostępnego dla nich miejsca. Jest to jednak wzrost o 1,9 proc. w porównaniu do września 2019 r." - podsumowało PIE.
PolskieRadio24.pl/ IAR/ PIE/ mib
REKLAMA