Problem z karami umownymi dla klientów sieci Play. UOKiK wyjaśnia sprawę
Zarzut karania konsumentów utratą rabatu za e-fakturę w sytuacji, gdy spóźnili się z płatnością za abonament lub inne usługi dodatkowe postawił spółce P4, operatorowi sieci Play prezes UOKiK Tomasz Chróstny. W ocenie Urzędu taka praktyka może naruszać zbiorowe interesy konsumentów.
2022-12-07, 12:04
Jak wskazał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w komunikacie, abonenci sieci Play, którzy zrezygnowali z papierowych faktur, mogą skorzystać z rabatu za e-fakturę i terminowe płatności w wysokości 5 zł miesięcznie.
Urząd zauważył, że regulamin promocji przewiduje utratę tej zniżki, jeśli klient spóźni się z płatnością za abonament lub inne usługi dodatkowe; konsument uzyskuje rabat ponownie dopiero, gdy uiści zaległe płatności oraz terminowo opłaci aktualną e-fakturę, a niezależnie od tego spółka może naliczać konsumentom odsetki za opóźnienie.
Utrata rabatu ma charakter kary umownej
- Utrata rabatu za nieopłacenie faktury w terminie ma charakter kary umownej. Tymczasem, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, przedsiębiorcy mogą zastrzegać tego rodzaju sankcje jedynie w przypadku zobowiązań niepieniężnych. Dlatego wszcząłem postępowanie przeciwko P4 - poinformował prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
W jego ocenie taka praktyka może naruszać zbiorowe interesy konsumentów.
REKLAMA
Kara do 10 proc. rocznego obrotu
Jak podano w komunikacie, operator zastrzegł sobie możliwość podwójnego karania konsumentów za nieterminowe płatności poprzez utratę rabatu oraz odsetki za opóźnienie, co może się wiązać z przekroczeniem wysokości dozwolonych prawem odsetek.
Wskazano, że spółka może odnosić przy tym dodatkową korzyść poprzez nieponoszenie kosztów związanych z wystawianiem i wysyłką papierowych faktur, chociaż abonent stracił zniżkę z tego tytułu.
Jeśli zarzut prezesa UOKiK się potwierdzi, firmie grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.
PR24.pl, IAR, PAP, DoS
REKLAMA
REKLAMA