Sytuacja w polskich portach. GUS: w listopadzie przeładowano ponad 11 mln ton ładunków
W listopadzie 2022 r. w portach morskich przeładowano 11,3 mln ton ładunków, co oznacza wzrost o 28,3 proc. rdr - podał Główny Urząd Statystyczny.
2022-12-23, 10:32
Jak wskazuje GUS, podobnie jak w poprzednich miesiącach, wyższe niż przed rokiem były obroty ładunków masowych suchych (o 70,3 proc., w tym przeładunki węgla i koksu wzrosły niemal czterokrotnie) oraz obroty ładunków masowych ciekłych (o 30,7 proc., w tym ropy naftowej łącznie z przetworami naftowymi o 34,4 proc.).
Niższe niż przed rokiem były obroty ładunków tocznych (o 8,7 proc.). Zmniejszyły się przeładunki kontenerów (o 7,3 proc.) oraz pozostałych ładunków drobnicowych (o 8,4 proc.).
Połączenie portów z koleją
Pod koniec listopada PKP Polskie Linie Kolejowe zaprezentowały inwestycję w ramach rozbudowy sieci kolejowej w gdańskim porcie.
- Zakończyliśmy trwające ponad 30 miesięcy prace, które miały poprawić dostępność portów morskich do infrastruktury kolejowej - powiedział członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych Arnold Bresch.
Większy udział kolei w przewozie ładunków
Jego zdaniem poprawa kolejowego dostępu do Portu Gdańsk zapewniła bardziej ekologiczny, wydajniejszy i bezpieczniejszy przewóz towarów. - To oznacza większy udział kolei w przewozie ładunków, rozwój portu oraz rozwój gospodarki - wskazywał.
W zakresie projektu zbudowano i zelektryfikowano prawie 70 km torów oraz 233 rozjazdy i urządzenia w obszarze stacji Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany oraz na liniach Gdańsk Główny - Gdańsk Zaspa Towarowa i Gdańsk Zaspa Towarowa - Gdańsk Wiślany.
REKLAMA
Rozbudowa terminalu Baltic Hub
W listopadzie rozpoczęła się także budowa głębokowodnego nabrzeża T3 Baltic Hub w Gdańsku. W ramach inwestycji, której wartość wynosi 470 mln euro, powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m i głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha.
Otwarcie T3 dla działalności komercyjnej planowane jest pod koniec pierwszej połowy 2024 r., a pełne zakończenie projektu - na drugi kwartał 2025 roku. W pierwszej fazie nowy terminal zwiększy zdolność przeładunkową Baltic Hub o 1,5 mln TEU (kontenerów 20-stopowych), do poziomu 4,5 mln TEU rocznie.
- Port w Hamburgu przegrywa z konkurencją, między innymi z Polski
- Do gdańskiego portu może wjechać więcej pociągów. Finał kolejowej inwestycji
- W Gdańsku rozpoczęła się rozbudowa terminalu Baltic Hub. Inwestycja o wartości 470 mln euro
PAP/IAR/PR24.pl/mk
REKLAMA
REKLAMA