Do gdańskiego portu może wjechać więcej pociągów. Finał kolejowej inwestycji
70 km torów oraz 233 rozjazdy i rozbudowa Lokalnego Centrum Sterowania - to efekty działań PKP Polskich Linii Kolejowych w ramach rozbudowy sieci kolejowej w gdańskim porcie. W środę przedstawiciele spółki PKP PLK zaprezentowali nową inwestycję o wartości ponad 1,1 mld złotych.
2022-11-30, 14:34
- Zakończyliśmy trwające ponad 30 miesięcy prace, które miały poprawić dostępność portów morskich do infrastruktury kolejowej - powiedział w trakcie środowej konferencji prasowej członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych Arnold Bresch.
Większy udział kolei w przewozie ładunków
Jego zdaniem poprawa kolejowego dostępu do Portu Gdańsk zapewniła bardziej ekologiczny, wydajniejszy i bezpieczniejszy przewóz towarów. - To oznacza większy udział kolei w przewozie ładunków, rozwój portu oraz rozwój gospodarki - wskazywał.
W zakresie projektu zbudowano i zelektryfikowano prawie 70 km torów oraz 233 rozjazdy i urządzenia w obszarze stacji Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany oraz na liniach Gdańsk Główny - Gdańsk Zaspa Towarowa i Gdańsk Zaspa Towarowa - Gdańsk Wiślany.
Przebudowa mostów
Sprawną i bezpieczną komunikację kolejową oraz drogową zapewniła budowa wiaduktu drogowego w ciągu ul. Ku Ujściu, który został oddany do użytku w grudniu ub. r.
Ponadto, w ramach prac przebudowano trzy mosty oraz dwa wiadukty i kilkanaście przepustów.
Bresch dodał, że prace, które zostały przeprowadzone pozwolą PKP PLK lepiej zarządzać ruchem na stacji. - Już w tej chwili poprawiliśmy przepustowość. Dzięki temu nie zakorkowaliśmy się w momencie, gdy te nabrzeża muszą być obsługiwane związku z transportem węgla - zaznaczył.
Rozbudowa centrum sterowania
Dodał, że w tej chwili, dzięki zmodernizowanej infrastrukturze do gdańskiego portu może wjechać więcej pociągów. - Mówimy o zwiększeniu pracy stacji o ok. 300 proc. - mówił.
W ramach prac rozbudowano również Lokalne Centrum Sterowania Gdańsk Port Północny i zbudowano nastawnię na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. Wyposażono je w nowe komputerowe urządzenia oraz systemy telekomunikacyjne, które zapewniły sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów. Pozytywny wpływ na bezpieczeństwo ma również modernizacja 13 przejazdów kolejowo - drogowych.
Unijne dofinansowanie
Członek zarządu PKP PLK wskazywał, że stacja przed rozpoczęciem modernizacji była bardzo zaniedbana. - Jako spółka nie dysponowaliśmy pieniędzmi na prowadzenie takich planowanych remontów i w związku z tym borykaliśmy się z wieloletnimi zaległościami utrzymaniowymi - tłumaczył.
Dodał, że niezbędne były prace polegające na odbudowie warstw, która jest pod torami. - Musieliśmy wzmocnić podtorze, żeby można było wprowadzać cięższe pociągi - podkreślił.
- Gdański terminal kontenerowy z kolejnym rekordem. "Kamień milowy w przeładunkach"
- Port Gdańsk awansuje na pierwsze miejsce wśród terminali kontenerowych na Bałtyku
Wartość inwestycji wyniosła 1,1 mld zł netto. Prawie 40 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) - "Łącząc Europę".
PAP/IAR/PR24, akg
REKLAMA
REKLAMA