Ceny biletów kolejowych. Minister Adamczyk: gdyby nie dotacje rządowe, podwyżka byłaby znacznie wyższa
- Gdyby nie dotacje rządowe, podwyżka cen biletów PKP Intercity wyniosłaby 50 procent, a nie 12 procent - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, odpowiadając w Sejmie na pytania bieżące posłów. Dodał, że wcześniej opozycja likwidowała tory kolejowe.
2023-01-12, 13:09
Szef resortu infrastruktury nie zgodził się z formułowanymi m.in. przez przedstawicieli Lewicy zarzutami, że rząd nie podjął działań, które zapobiegłyby podwyżkom cen biletów PKP Intercity.
Rządowe wsparcie
Jak powiedział, absolutną nieprawdą jest stwierdzenie, że rząd nie wspiera pasażerów. Przypomniał, że tylko z rezerwy premiera dopłata do cen biletów wyniosła 575 mln zł.
- Gdyby nie te działania, to podwyżka cen biletów wyniosłaby 50 proc. a nie 12 proc. - oświadczył Andrzej Adamczyk w Sejmie.
Minister pokreślił, że obecnie Polska, podobnie jak większość świata, znajduje się w sytuacji nadzwyczajnej powodowanej przez "putinflację" wywołaną zbrojną agresją Rosji na Ukrainę.
REKLAMA
Rząd uruchamia nowe linie kolejowe
Odnosząc się do wystąpienia posła Adriana Zandberga (Lewica), Adamczyk powiedział, że "to nie rząd podnosi ceny, tylko spółka prawa handlowego". Dodał, że w 2015 r. na trasie Warszawa - Gdynia za średnie wynagrodzenie można było kupić 9 biletów, a w 2021 r. - 30 biletów. Wytknął opozycji, że gdy była przy władzy, zlikwidowała 2,8 tys. torów kolejowych, podczas gdy Zjednoczona Prawica - jak mówił - "uruchomiła nowe linie, zbudowała nowe dworce".
Posłuchaj
5 stycznia spółka PKP Intercity poinformowała, że od 11 stycznia zacznie obowiązywać nowy cennik biletów. Ceny bazowe biletów jednorazowych w pociągach Pendolino wzrosną średnio o 17,8 proc., w pociągach EIC o 17,4 proc., a w pociągach TLK/IC średnio o 11,8 proc. Zapowiedzianą podwyżkę cen biletów uzasadniono wzrostem cen prądu.
- Wzrost cen biletów kolejowych to efekt droższej energii. Rzecznik rządu: jesteśmy w trudnej sytuacji geopolitycznej
- UTK skontroluje pociągi kursujące w czasie zimowych ferii
- Nowe wagony i lokomotywy. PKP Intercity prezentuje plany taborowe na 2023 rok
IAR/PAP/PR24.pl/mk
REKLAMA
REKLAMA