Sankcje wobec Rosji nie są skuteczne? Badania wskazują na szokujące luki. "Biznes opiera się presji rządów"
Pomimo powszechnego oburzenia wojną na Ukrainie, jedynie około 8,5 procent firm z Unii Europejskiej i krajów G7 opuściło Rosję - informuje belgijski dziennik "Het Laatste Nieuws", powołując się na badania uniwersytetu w St. Gallen oraz szkoły biznesu IMD w Lozannie.
2023-01-21, 23:40
Przed wybuchem wojny na Ukrainie w Rosji funkcjonowało w sumie ponad 2,4 tys. oddziałów firm oraz przeszło 1,4 tys. firm z UE i krajów G7 (Kanada, Niemcy, Francja, Włochy, Japonia, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone) - podała gazeta. Jak ustalili szwajcarscy naukowcy, do końca listopada tylko 120 firm - czyli mniej niż dziewięć procent - wycofało się z Rosji lub sprzedało swoją spółkę zależną.
"Wydaje się, że zachodni decydenci oraz duży biznes nie są zgodni w ocenie konieczności wycofania się z Rosji" - oceniają autorzy raportu. Rezygnacja z prowadzenia interesów w Rosji jest kosztowna dla firm, ich pracowników oraz akcjonariuszy - wskazują naukowcy uniwersytetu w St. Gallen oraz szkoły biznesu IMD w Lozannie.
Biznes na rosyjskiej ropie
Z kolei jak przekazała agencja Bloomberga, powołując się na źródła w Singapurze, ropa z Rosji jest mieszana w tym azjatyckim państwie z surowcem pochodzącym z innych źródeł, a następnie jest ponownie eksportowana w świat. Pomaga to ukryć jej pochodzenie i przynosi handlarzom duże korzyści - wskazano.
REKLAMA
Według szacunków Williama Tana, wiceprezesa singapurskiej firmy doradczej Miyabi Industries, marża handlarzy może wynosić nawet 20 proc., czyli więcej niż zwykłe 10 czy 12 proc. - Taki trend jest obecny od października, a jego opłacalność może dodatkowo wzrosnąć, jeśli po wprowadzeniu kolejnych sankcji eksporterzy staną się jeszcze bardziej zdesperowani - oceniła agencja Bloomberga.
- Niemcy: zawirowania w rządzie. Minister finansów wzywa ministra obrony do sprawdzenia możliwości pomocy Ukrainie
- Gwarancje bezpieczeństwa dla Ukrainy? Prezydent Duda: Polska i Litwa będą o to zabiegać w NATO
ng/PR24/PAP
REKLAMA