Raport GDDKiA: drogowcy wykorzystają 100 procent unijnego wsparcia

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad deklaruje, że wszystkie pieniądze z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 zostaną wykorzystane.  

2023-02-21, 10:20

Raport GDDKiA: drogowcy wykorzystają 100 procent unijnego wsparcia
droga, zdjęcie ilustracyjne . Foto: Krzysztof Nalewajko/GDDKiA

Z raportu przedstawionego przez GDDKiA wynika, że jest ona największym beneficjentem tego programu, który wspiera budowę infrastruktury drogowej. Wiadomo także, jakie rozwiązania zastąpią dotychczas funkcjonujące wsparcie.

W ramach unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko drogowcy mają już zakontraktowane 95 procent alokacji w podpisanych umowach o dofinansowanie dla 80 projektów drogowych.

Ostatnie projekty są na etapie oceny. Rozliczono już ponad 91 procent dostępnych środków unijnych. W ramach refundacji poniesionych wydatków na budowę dróg do Krajowego Funduszu Drogowego  wpłynęło już ponad 40 miliardów złotych.

Wydatki na drogi nadal priorytetem UE

Kolejna perspektywa finansowa, to nowy unijny program wsparcia inwestycji drogowych "FEnIKS",  który będzie następcą Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

REKLAMA

Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027  został zatwierdzony przez Komisję Europejską 6 października 2022 roku. Podobnie jak jego poprzednik  jest największym programem w całej Unii Europejskiej - zarówno pod względem alokacji, jak i liczby priorytetów rozwojowych.

Inwestycje drogowe prowadzone przez GDDKiA finansowane są na bieżąco ze środków Krajowego Funduszu Drogowego. Po podpisaniu umowy o dofinansowanie z puli Funduszy Europejskich, poniesione wydatki po zweryfikowaniu przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych są refundowane do Funduszu.

Nowe plany inwestycyjne

Rok 2023 jest ostatnim, w którym rozliczać można projekty w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Te inwestycje drogowe, których proces realizacji nie zakończy się w bieżącym roku, będą miały status projektów fazowanych. 


Autostrady i ekspresówki w Polsce Autostrady i ekspresówki w Polsce

Generalna dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podkreśla, że jest to zupełnie naturalny proces, wynikający z cyklu prac nad daną inwestycją i nie mający wpływu na jej realizację. Jego celem jest pełne wykorzystanie alokacji w perspektywie 2014-2020 i elastyczne przejście do perspektywy 2021-2027.

REKLAMA

Projekty fazowane, do końca bieżącego roku finansowane będą z POIŚ, a od stycznia 2024 roku zostaną zadeklarowane w ramach perspektywy 2021-2027, po podpisaniu umowy o dofinansowanie w ramach FEnIKS.

W tej chwili GDDKiA planuje, że takim system będą objęte następujące projekty; DK78 obwodnica Poręby i Zawiercia, S7 Widoma - Kraków (w. Kraków Nowa Huta), A2 Mińsk Mazowiecki - Siedlce,  S1 Kosztowy - Bielsko-Biała, S7 Płońsk - Czosnów, DK44 obwodnica Oświęcimia oraz S61 Łomża Zachód - Stawiski.

 

 

REKLAMA

PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw

 

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej