Koniec aut spalinowych w UE od 2035 roku? Europoseł Lewicy: prędzej czy później od nich odejdziemy
- Proszę nie straszyć ludzi, że po 2035 roku nie będzie można kupić w UE samochodu z silnikiem spalinowym i go zarejestrować. Przepisy w tej sprawie mają dotyczyć nowych modeli samochodów, które mają dopiero przejść przez proces homologacji. Te z homologacją cały czas będą sprzedawane - mówił w Polskim Radiu 24 europoseł Lewicy Marek Balt.
2023-03-04, 18:47
Przyjęte przez Parlament Europejski przepisy zakładają, że silnik diesla i benzynowy od 2035 roku mają na zawsze zniknąć z salonów sprzedaży samochodów. Jednak w Brukseli nastąpił zaskakujący zwrot akcji. Unia Europejska opóźnia głosowanie nad przełomowym prawem. Jednak Unia Europejska opóźnia planowane pierwotnie na przyszły tydzień głosowanie nad przełomowym prawem. Powodem jest stanowisko Niemiec, które wycofały się z wcześniejszego poparcia dla tych przepisów.
Gość Polskiego Radia 24 podkreślił, że już na etapie prac w PE pojawiały się głosy sprzeciwu z różnych grup politycznych europosłów z Niemiec, Włoch i Francji. - Chcieli, żeby nowe przepisy nie dotyczyły luksusowych samochodów jak ferrari, porsche i lamborgini. Chodziło o tzw. auta dla bogatych, aby nadał można było w nich montować wielolitrowe silniki spalinowe. PE nie zgodził się na to. Widać jednak, że niektóre luksusowe marki próbowały wywierać nacisk w tej sprawie - powiedział Marek Balt.
- Zakaz rejestracji aut spalinowych. Sebastian Kaleta: nasz rząd wspiera rozwój, polityka UE to zły kierunek
- Europa bez aut spalinowych - plusy i minusy unijnych przepisów
- Samochody spalinowe - czy zbliża się ich koniec?
Europoseł Lewicy podkreślił, że samochody spalinowe produkują związki toksyczne i przyczyniają się do smogu w miastach. - Prędzej czy później odejdziemy od samochodów spalinowych. Lepiej dla naszego zdrowia byłoby, że doszło do tego wcześniej. W Europie rozpoczyna się dyskusja na temat wprowadzenia przywilejów dla producentów samochodów elektrycznych. Dziś nie są one tanie, ale połowę ich wartości stanowi koszt baterii, która po pewnym czasie powinna zostać wymieniona. Samo auto jest prostsze w konstrukcji od spalinowego odpowiednika, łatwiejsze w konserwacji i tańsze w użytkowaniu. Potrzebujemy lepszych akumulatorów, należy przeznaczyć odpowiednie środki na badania. Polska może wejść w rynek elektryków, produkcja silników elektrycznych nie jest skomplikowana - tłumaczył Balt.
REKLAMA
- Proszę też nie straszyć ludzi, że po 2035 roku nie będzie można kupić w UE samochodu z silnikiem spalinowym i zarejestrować go. Przepisy w tej sprawie mają dotyczyć tylko nowych modeli samochodów, które mają dopiero przejść przez proces homologacji. Te z homologacją cały czas będą sprzedawane - dodał.
Posłuchaj
Nowa data głosowania ws. zakazu sprzedaży samochód spalinowych nie jest na razie znana. Rzecznik szwedzkiej prezydencji poinformował jedynie, że ambasadorowie krajów unijnych powrócą do tematu "we właściwym czasie".
REKLAMA
Więcej w nagraniu.
***
Audycja: Temat dnia/Gość PR24
Prowadzący: Magdalena Złotnicka
REKLAMA
Gość: Marek Balt (europoseł Lewicy)
Data emisji: 4.03.2023
Godzina: 17.06
PR24/jt
REKLAMA
REKLAMA