Zakończyła się modernizacja stacji kolejowej Bieżanów. Adamczyk: kolejny dobry dzień dla podróżnych
- PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły modernizację stacji Bieżanów w Krakowie. Teraz najszybszy przejazd z tej stacji do Krakowa Głównego zajmie 11 minut. - To kolejny dobry dzień dla tych, którzy korzystają z transportu kolejowego - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
2023-03-11, 16:48
Stacja była czynna, ale z powodu trwających ostatnich prac przy peronie 1 nie mogła całkowicie funkcjonować. Od niedzieli, wraz z korektą rozkładów jazdy, ma już działać w pełnym zakresie.
- To kolejny dobry dzień dla tych, którzy korzystają z transportu kolejowego w Polsce - powiedział minister Adamczyk, który w sobotę odwiedził nową stację. - Mieszkańcy, pasażerowie pociągów pamiętają, jak ta stacja wyglądała przed modernizacją. Krakowianie i wszyscy ci, którzy przyjeżdżają, i przejeżdżają przez Kraków pamiętają, jak wyglądał szlak kolejowy przed rozpoczęciem modernizacji szlaku od Krakowa Towarowego do Rudzic - zauważył minister.
Jak zaznaczył, stacja Bieżanów jest na jednym z głównych szlaków kolejowych w kraju, prowadzi z Wrocławia, przez Opole, Katowice, Tarnów, Rzeszów.
Koszmar czasowy
Wojewoda Małopolski Łukasz Kmita zwrócił uwagę, że Kraków Główny od Krakowa Bieżanowa dzieli 9 km, a pokonanie tego odcinka było koszmarem czasowym, mieszkańców nie interesowała podróż pociągiem. - Dziś radykalnie to się zmieniło - podkreślił wojewoda. Jak poinformował, po korekcie rozkładu jazdy najszybszy pociąg z Krakowa Bieżanowa do Krakowa Głównego pojedzie 11 minut.
REKLAMA
- Polskie Linie Kolejowe w gigantycznym, niespotykanym od lat procesie inwestycyjnym z coraz większym impetem, z roku na rok, a nawet można powiedzieć z miesiąca na miesiąc, z każdą korektą rozkładu jazdy, oddają do eksploatacji coraz szybsze odcinki linii kolejowych - powiedział wiceprezes PKP PLK Mirosław Skubiszyński.
Posłuchaj
Modernizacja stacji Bieżanów jest elementem szerszego projektu, zakładającego unowocześnienie prawie 20 kilometrów linii kolejowej E30, oraz dobudowanie torów linii aglomeracyjnej, na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice. Po zakończeniu inwestycji, co jest planowane na połowę tego roku, pociągi pojadą z prędkością 160 km/h, a w centrum Krakowa - 100 km/h. Koszt prac to ponad 1,2 mld zł, z czego unijne dofinansowanie wynosi 194,9 mln euro.
Przebudowa stacji
Oprócz przebudowy stacji Bieżanów, w ramach projektu przebudowane zostały stacje Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów. Zakończyła się większość prac przy przebudowie przystanków Kraków Łobzów, Kraków Prokocim, Kokotów, Węgrzce Wielkie. Powstał zupełnie nowy przystanek kolejowy Kraków Złocień. Kończą się prace przy budowie również całkiem nowego przystanku Kraków Grzegórzki przy Hali Targowej. Przebudowywany jest przystanek Kraków Zabłocie.
REKLAMA
Projekt zakłada również m.in. budowę trzech równoległych mostów kolejowych na Wiśle - dwa z nich zostały już oddane do użytku - pierwszy w maju 2020 r., a drugi - w czerwcu br. Budowa trzeciego mostu jest na finiszu. Kończą się prace przy budowie estakady na odcinku od ul. Kopernika do ul. Miodowej w centrum Krakowa.
PAP,IAR,pkur
REKLAMA