more_horiz
Gospodarka

Na jaki etapie jest budowa tunelu pod Łodzią? To część infrastruktury CPK

Ostatnia aktualizacja: 25.01.2023 14:50
Kończymy dziś kolejny etap bardzo ważnej budowy dla Łodzi, regionu łódzkiego i całej Polski – zaznaczył w środę wicepremier Piotr Gliński podczas wizyty na budowie podziemnego tunelu kolejowego w Łodzi. Inwestycja za ponad 1,5 mld zł ma zakończyć się w przyszłym roku.
Tunel Kolei Dużych Prędkości pod miastem Łódź. To część infrastruktury CPK.
Tunel Kolei Dużych Prędkości pod miastem Łódź. To część infrastruktury CPK.Foto: CPK/twitter

Wicepremier, minister kultury Piotr Gliński odwiedził w środę w Łodzi teren budowy przystanku Łódź Koziny na trasie powstającego tunelu kolejowego pod centrum miasta, który połączy stacje Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska oraz Łódź Żabieniec.

Podczas wizyty mniejsza z drążących jednotorowe tunele maszyna TBM Faustyna przebiła ścianę przystanku Łódź Koziny.
Jak podkreślił wiceszef rządu, to kolejny etap bardzo ważnej budowy dla Łodzi, regionu łódzkiego i całej Polski.

Szybki transport w obrębie miasta

- Tunele aglomeracyjne wraz z tunelami, które będą służyły CPK rozwiążą problem komunikacyjny w samym centrum Polski. A dla łodzian będzie to swoiste metro – możliwość szybszej komunikacji w mieście. Dziś kończymy kilometrowy tunel  – powiedział wicepremier Piotr Gliński.

Wicepremier podkreślił, że to jedna z tysięcy trwających inwestycji w całej Polsce. Jak dodał wicepremier, podziemny tunel kolejowy w Łodzi jest od lat oczekiwany i potrzebny mieszkańcom.

Wskazał, że po zakończeniu inwestycji pełną funkcjonalność uzyska dworzec Łódź Fabryczna. Gliński przyznał, że nie jest to łatwa inwestycja, ale cały czas jest ona realizowana.

Co zrobiono do tej pory?

Członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch poinformował, że do tej pory wydrążono połowę tzw. dużego tunelu i 200 z 900 m mniejszych, jednotorowych tuneli. "Prace zamierzamy zakończyć w 2024 roku. W tym czasie będziemy przystępować do uzyskiwania pozwoleń na użytkowanie. Zakładamy, że w rozkładzie jazdy pociągi na tym odcinku wprowadzimy w latach 2024-2025" – tłumaczył Bresch.


PR24/PAP/sw