Na jakim etapie jest remont dworca Warszawa-Zachodnia? PKP PLK wyjaśnia

2023-03-08, 11:45

Na jakim etapie jest remont dworca Warszawa-Zachodnia? PKP PLK wyjaśnia
Remont dworca Warszawa Zachodnia jest już na ostatniej prostej, wykonano już 60 procent prac budowlanych.Foto: PKP PLK/twitter

Prace przy modernizacji dworca Warszawa Zachodnia są na poziomie 60 procent zaawansowania. O szczegółach poinformował wykonawca kontraktu. Pierwotnie zakończenie modernizacji było planowane na ostatni kwartał 2023 roku. Jednak termin ten został przesunięty na 2024 rok.

Modernizacja Warszawy Zachodniej, to jedna z największych inwestycji kolejowych w Polsce. W przyszłości będzie to nowoczesny i przyjazny dla podróżnych obiekt. Zostanie także połączony z planowaną linią tramwajową do Wilanowa.

Jak informuje wykonawca, firma Budimex, w ramach kontraktu dotyczącego przebudowy stacji Warszawa Zachodnia w tej chwili  realizowane są prace na odcinku o długości 3,5 kilometra.

Obecnie trwa budowa konstrukcji zadaszenia nad peronami 3, 4 i 5 oraz nowych peronów. Ponadto od strony Woli powstaje budynek dworca. Na placu budowy pracuje prawie 550 osób i około 130 jednostek sprzętowych.

Ile kosztował generalny remont dworca?

Prace nad największą inwestycją PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. o wartości ponad 1,9 miliarda złotych rozpoczęły się w grudniu 2020 roku. Zaawansowanie prac na Warszawie Zachodniej to około 60 procent.

Teraz trwają prace nad konstrukcją zadaszenia nad peronami 3, 4 i 5. W części centralnej stacji powstaje zadaszenie hali dworca, które posadowione jest na baretach. Zakończono w tym miejscu już roboty fundamentowe, czyli ponad 100 metrów bieżących ścian szczelinowych, które sięgały nawet 35 metrów poniżej poziomu terenu.

Rozpoczęło się betonowanie pierwszej płyty stropowej przejścia podziemnego w miejscu peronów 3, 4 i 5. Dalsze prace będą obejmowały zakres pod peronem 4 i 5 oraz konstrukcję nowych peronów. Ponadto od strony Woli powstaje budynek dworca.

Udało się już zrealizować około. 70 procent konstrukcji stalowej. Wykonano wszystkie fundamenty i 60 procent ścian. W części wschodniej trwa budowa ściany oporowej o 280 metrach długości.

Będzie służyła jako opór nasypu, który umożliwi połączenie torów średnicowych i dalekobieżnych, a dokładniej toru 2 z 1 ŚR prowadzącym do Warszawy Centralnej i dalej Warszawy Wschodniej.

Na jakim etapie zakończono prace?

Od strony stacji Warszawa Włochy trwają prace nad kontynuacją obiektu inżynieryjnego, który jest dwupoziomowym skrzyżowaniem układu torowego. Wykonane zostało już posadowienie obiektu. Pod nim, a także pod torem linii radomskiej nawiercono 10 kilometrów kolumn DSM.

Zakończenie prac na peronach 3 i 4 jest planowane do września tego roku. Z kolei od czerwca tego roku powinny być czynne wszystkie cztery tory linii średnicowej idącej od stacji w kierunku Warszawy Centralnej i Wschodniej.

Znaczenie dworca dla stołecznej aglomeracji

Warszawa Zachodnia to strategiczna w Polsce stacja pod względem liczby kursujących pociągów. Średnio na dobę przejeżdża przez nią około 1000 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych. Codziennie z dworca korzysta około 60 tysięcy osób.

Według prognoz PKP PLK liczba ta będzie się stale zwiększać i w 2030 roku ma osiągnąć poziom 120 tysięcy pasażerów dziennie.

Modernizacja Warszawy Zachodniej, to pierwsza część modernizacji linii średnicowej, obejmująca również remont tunelu oraz remont dworca Warszawa Wschodnia. Koniec tych wszystkich prac jest planowany na 2027 rok.

 

 

 

PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw


 

 

Polecane

Wróć do strony głównej