Budowa obwodnicy Opatowa rozpoczęta. Powstanie prawie 12 kilometrów trasy
Drogowcy rozpoczęli budowę obwodnicy Opatowa w województwie świętokrzyskim. Droga będzie miała około 12 kilometrów. Wartość tego projektu, to ponad 430 milionów złotych, a wykonawcą będzie firma Mostostal Warszawa. Zakończenie budowy jest planowane na pierwszy kwartał 2025 roku.
2023-03-16, 10:30
Dziś przez środek miasta Opatów przebiegają dwie ważne drogi, co generuje duże natężenie ruchu. Trasa wyprowadzi ruch z miasta, co w znacznym stopniu poprawi komfort życia jego mieszkańców.
Przez Opatów przebiegają obecnie dwie ważne trasy krajowe o dużym natężeniu ruchu – droga numer 74 Sulejów - Kielce - Kraśnik i droga numer 9 Radom - Ostrowiec Świętokrzyski - Rzeszów.
Lepszy transport i bezpieczeństwo mieszkańców
Obwodnica Opatowa uwolni miasto od ruchu tranzytowego, zatorów i spalin, poprawi jakość życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem. Znacznie skróci czas podróżowania drogami nr 9 i nr 74.
Będzie stanowiła ważny odcinek planowanej drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.
REKLAMA
Jaki zakres prac?
Inwestycja polegać będzie na przebudowie odcinka dwujezdniowej drogi krajowej nr 9 klasy GP - głównej ruchu przyspieszonego i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74.
Obwodnica biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa, a jej uzupełnieniem będzie w przyszłości projektowany odrębnie 3-kilometrowy łącznik w ciągu drogi krajowej nr 74 poprowadzony na północ od miasta.
W ramach obwodnicy Opatowa planowane są dwa węzły drogowe: węzeł Opatów na skrzyżowaniu istniejącej drogi nr 9 z jej przyszłym przebiegiem i z planowanym tak zwanym łącznikiem północnym do drogi krajowej nr 74 oraz węzeł Marcinkowice na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną drogą krajową nr 9 zapewniający skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.
Dokąd doprowadzi obwodnica?
Nowa droga przebiegać będzie przez gminy Opatów, Lipnik i Sadowie. Na skrzyżowaniu obecnej drogi krajowej nr 74 z nowym przebiegiem drogi krajowej nr 9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 planowane są bezkolizyjne ronda. W ramach inwestycji powstaną obiekty inżynierskie - estakady, wiadukty, mosty, przejścia dla zwierząt i przepusty.
REKLAMA
Planowane jest wykonanie dróg dojazdowych, urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, oświetlenia i odwodnienia, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.
PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/SW
REKLAMA
REKLAMA