Zakaz sprzedaży nowych aut spalinowych w UE. Liberadzki: celem zmobilizowanie własnego przemysłu
- Jeśli będziemy importować gaz czy ropę naftową nie z Rosji, ale z Arabii Saudyjskiej, to dalej jest to zewnętrzne źródło zasilania. Musimy polegać na własnych zasobach. Idziemy w kierunku dobrego rozwiązania, zmobilizowania własnego przemysłu - mówił w Polskim Radiu 24 Bogusław Liberadzki, europoseł Lewicy.
2023-03-30, 09:05
Rada UE przyjęła we wtorek rozporządzenie określające bardziej rygorystyczne normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Regulacja zakłada w przypadku nowych pojazdów 100 proc. redukcji emisji dwutlenku węgla po 2035 r. Polska jako jedyna opowiedziała się przeciwko tym przepisom. Od głosu w tej sprawie wstrzymały się Bułgaria, Rumunia i Włochy.
Bogusław Liberadzki wyjaśniał powody podjęcia takiej decyzji. Zwrócił uwagę m.in. na agresywną politykę Rosji. - UE i wiele państw przechodzi dużą transformację - kończy się etap, kiedy chcemy utrudniać życie Rosji, zaczyna ten, w którym chcemy ją pokonać. To obszar militarny, (…) ale także dotyczący odcięcia dostaw z Rosji, uniezależnienia od ropy, gazu i węgla i innych surowców kopalnych. Ponieważ nie mamy takich zasobów jak ropa i gaz, powinniśmy polegać na zasobach, które mamy i powinniśmy rozwijać - zauważył.
- Nie możemy także wymienić zależności surowcowej na zależność technologiczną od Chin (…). Chcemy zmusić europejski przemysł, by zaoferował naszym obywatelom uniezależnienie się od Rosji i nie pozwolił popaść w uzależnienie się od Chin. UE, jako całość próbuje udowodnić, że odrobiliśmy pewną lekcję - zauważył.
Nowe unijne przepisy określają następujące cele: redukcja emisji CO2 o 55 proc. dla nowych samochodów osobowych i o 50 proc. dla nowych samochodów dostawczych w latach 2030-2034 w porównaniu z poziomami z 2021 r.; 100 proc. redukcji emisji CO2 zarówno dla nowych samochodów osobowych, jak i dostawczych od 2035 roku. De facto oznaczają one zakaz rejestracji nowych samochodów z silnikiem spalinowym od 2035 roku. Wyjątkiem są paliwa syntetyczne, tzw. e-paliwa.
REKLAMA
Posłuchaj
- Zakaz rejestracji aut spalinowych. Sebastian Kaleta: nasz rząd wspiera rozwój, polityka UE to zły kierunek
- Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku? Parlament Europejski podjął decyzję
Więcej w zapisie audycji.
* * *
Audycja: 24 pytania - Rozmowa poranka
Prowadzący: Stanisław Janecki
Gość: prof. Bogusław Liberadzki
REKLAMA
Data emisji: 15.03.2023
Godzina emisji: 7.35
PR24/ka
REKLAMA