Raport GDDKiA. Coraz więcej energii na drogach ze źródeł odnawialnych

Na początku energia ze źródeł odnawialnych zasilała tak zwane aktywne znaki drogowe. Dziś drogowcy wykorzystują energię elektryczną wytworzoną przez panele fotowoltaiczne  na potrzeby MOP-ów, obwodów drogowych, a w przyszłości także do oświetlenia dróg i tuneli.

2023-04-19, 13:28

Raport GDDKiA. Coraz więcej energii na drogach ze źródeł odnawialnych
Kolejnym kierunkiem rozwoju byłoby szersze wykorzystania OZE na terenie MOP-ów. Foto: Twitter/GDDiA

Przy drogach krajowych administrowanych przez GDDKiA częstym widokiem są znaki aktywne podłączone do pojedynczych paneli fotowoltaicznych lub małych turbin wiatrowych. Na części  obwodów drogowych montowane są mikroinstalacje OZE, a w ubiegłym roku pierwsza tego rodzaju instalacja pojawiła się na Miejscu Obsługi Podróżnych Zbójecka Górka przy S7 w okolicy Rabki-Zdroju.

Instalacja o mocy niespełna 10 kW w okresie od kwietnia 2022  do grudnia 2022 roku wyprodukowała 7816 kWh. Panele fotowoltaiczne pojawiają się też na budynkach sanitariatów na MOP-ach, a pozyskiwana energia wykorzystywana jest na potrzeby infrastruktury toalet.

Oferty w przetargach

Drogowcy z GDDKiA weryfikują już oferty złożone w przetargach na dokumentację poszerzenia dwóch odcinków autostrad, A1 pomiędzy węzłami Toruń Południe i Włocławek Północ oraz A2 Łódź Północ – Konotopa. Zadaniem wykonawców będzie nie tylko opracowanie projektu dobudowy dodatkowego pasa ruchu, ale również instalacji OZE do zasilania infrastruktury drogowej i instalacji oświetleniowej.

Oprócz wykonania koncepcji oraz projektów instalacji OZE przeprowadzą szczegółową analizę ekonomiczną uwzględniającą koszty budowy, eksploatację oraz utrzymanie, w tym także magazynów energii. W projekcie muszą zostać ujęte optymalne miejsca posadowienia instalacji oraz dokładnie określony ich układ.

REKLAMA

OZE dla tuneli drogowych

Drogowcy dostrzegają także korzyści wykorzystania instalacji OZE dla tuneli drogowych - gdzie zużycie energii w ciągu dnia jest największe. Dlatego też do wymagań realizacyjnych takich obiektów zapisano  konieczność budowy instalacji OZE. Po raz pierwszy taki zapis zastosowano w przetargu na zaprojektowanie i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 Lutcza - Domaradz z tunelem blisko kilometrowej długości. Instalacje OZE zostaną zainstalowane nad tunelem dla potrzeb zasilnia go w energię elektryczną, a także na terenie obwodu drogowego w Domaradzu.

Instalacje fotowoltaiczne zostaną również zainstalować w trakcie budowy S17 Piaski - Hrebenne na potrzeby obwodu drogowego w Krasnymstawie oraz na S16 Olsztyn - Barczewo do zasilnia w energię infrastruktury zlokalizowanej w obszarze węzłów drogowych.

Decyzja w zakresie wyboru przyjętego rozwiązania tzn. formy  i konfiguracji instalacji OZE, zostanie podjęta przez GDDKiA po przedstawieniu przez wykonawcę szczegółowej analizy ekonomicznej  wyliczeń, dotyczących kosztów budowy, eksploatacji oraz uzyskanych korzyści.

Dążąc do coraz większej samowystarczalności energetycznej GDDKiA planuje zwiększać liczbę instalacji OZE. W ramach projektów pilotażowych drogowcy chcą oddawać w dzierżawę tereny w pasie drogowym pod budowę OZE wraz z jednoczesnym utrzymaniem i modernizacją oświetlenia na węźle.

REKLAMA

Kolejnym kierunkiem rozwoju byłoby szersze wykorzystania OZE na terenie MOP-ów.

Celem jest ograniczenie kosztów zakupu energii wykorzystywanej do oświetlenia rosnącej liczby węzłów drogowych oraz MOP-ów.

Czytaj także:

IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.PL/MK

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej