Rzecznik praw pacjenta otrzymuje rocznie ponad 100 tys. skarg. Jakie są ich najczęstsze powody?
W ciągu pierwszych 4 miesięcy 2023 roku do Biura Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęło ponad 30 tysięcy skarg. Rocznie liczba ta przekracza 100 tysięcy. Najczęściej chorzy mają zastrzeżenia związane z dostępnością do leczenia - powiedział rzecznik praw pacjenta Bartłomiej Chmielowiec.
2023-05-14, 10:46
Rzecznik wskazał, że "są to skargi związane z tym, że pacjenci nie mogą się dodzwonić do placówki, nie mogą się zarejestrować, otrzymać wyników badań, odbyć wizyty, albo ta wizyta jest bardzo odległa".
- To jest kwestia braku wizyt domowych, odwoływania zabiegów planowych w placówkach szpitalnych, a także kwestia braku koordynacji - czyli zagubienia pacjenta w systemie. Chory po opuszczeniu szpitala nie wie, gdzie się udać, jeśli chodzi o kontrolę i realizację zaleceń" - kontynuował Bartłomiej Chmielowiec.
Kilkanaście tysięcy zaleceń
Rzecznik praw pacjenta dodał, że drugi typ skarg dotyczy samej jakości udzielanych świadczeń, czyli tego, jak pacjent został potraktowany już na etapie rejestracji i później w trakcie leczenia.
- Tego, czy relacja pacjent-personel medyczny była relacją opartą o empatię, o przestrzeganie zasady dotyczącej godności, intymności pacjenta; czy jakość udzielanej porady i diagnostyka były właściwe, podobnie jak leczenie zastosowane przez lekarza w szpitalu. Oczywiści do tej grupy należą błędy medyczne - mówił Chmielowiec.
REKLAMA
Najwięcej skarg dotyczy podstawowej opieki zdrowotnej. Rzecznik praw pacjenta wydał w ciągu roku przychodniom i szpitalom, w których dochodziło do zaniedbań i łamania praw pacjenta, kilkanaście tysięcy zaleceń.
Posłuchaj
- Nie lekceważ kleszczy. "Namnożyły się w niespotykanej wcześniej ilości"
- Jakie są elementy sprawnego systemu ochrony zdrowia? Adam Niedzielski wyjaśnia
- Ustawa o bezpieczeństwie pacjenta. Szef MZ o jakości w systemie zdrowia
Zobacz także: minister zdrowia Adam Niedzielski w Programie 1 Polskiego Radia
IAR/łl
REKLAMA
REKLAMA