W Gdańsku powstał największy kablowiec świata. Polska stocznia stworzyła "cud techniki"

W Gdańskiej Stoczni Remontowej powstał największy na świecie statek do układania światłowodowych kabli komunikacyjnych. W tym tygodniu oficjalnie wprowadzony do eksploatacji. W celu pełnienia obecnej funkcji jednostka została w polskiej stoczni przebudowana i wyposażona. Podmorskie kable światłowodowe układane przez takie statki odpowiadają za przytłaczającą większość międzykontynentalnego ruchu internetowego i telefonicznego - poinformował serwis portalmorski.pl.

2023-06-16, 11:15

W Gdańsku powstał największy kablowiec świata. Polska stocznia stworzyła "cud techniki"
Statek może zmieścić jednorazowo w swoich ładowniach aż 8,5 tys. ton przewodu optycznego, co pozwala mu w jednym rejsie ułożyć kabel światłowodowy na dystansie aż 15 tys. kilometrów.Foto: Port Atlantique La Rochelle/Twitter

Uroczystość, połączona z nadaniem imienia Île d’Yeu, odbyła się we francuskim porcie La Rochelle-Pallice. Specjalistyczna jednostka należy do firmy Alcatel Submarine Networks (część grupy Nokia) i Louis Dreyfus Armateurs.

Statek może zmieścić jednorazowo w swoich ładowniach aż 8,5 tys. ton przewodu optycznego, co pozwala mu w jednym rejsie ułożyć kabel światłowodowy na dystansie aż 15 tys. kilometrów.

Z Kalifornii do Singapuru

"Statek został na przełomie czerwca i lipca 2021 roku przeholowany do Gdańskiej Stoczni Remontowej z miejsca postoju w Gdańsku, w którym stanowił część krajobrazu przez poprzednich kilka lat, będąc jednym z dwóch, wyłączonych z eksploatacji z powodu kryzysu na naftowo-gazowym rynku offshore statków, jakie armator Subsea 7 odstawił przy nabrzeżach Stoczni Gdańsk. Jako Seven Mar cumował przez większość czasu - od kiedy, w marcu 2017 roku pojawił się w Gdańsku przy nabrzeżu Kaszubskim" - podaje portalmorski.pl.

Jest to statek pierwotnie zbudowany jako kablowiec. Z ukończeniem jego budowy natrafiono na trudny czas kryzysu na rynku, przez co został od razu wyłączony z eksploatacji. Później nowy właściciel szukał dla niego zatrudnienia na rynku naftowo-gazowym offshore, po rozszerzeniu możliwości statku w przebudowie, podczas której zainstalowano dodatkowe wyposażenie funkcjonalne, pozwalające jednostce na układanie także elastycznych rurociągów.

REKLAMA

W wyniku przebudowy zrealizowanej w Gdańsku statek został wyposażony w sprzęt funkcjonalny (do obsługi i operowania kablami) najnowszej generacji, dzięki któremu ASN będzie w stanie zaoferować poziom wydajności i efektywności, jakiego oczekują klienci - operatorzy telekomunikacyjni.

Pierwszym systemem komunikacyjnym, jaki zainstaluje Île d’Yeu, będzie transpacyficzny Bifrost - z Kalifornii do Singapuru, o długości ok. 16,4 tys. km.

Jubileusz trzech dekad

Louis Dreyfus Armateurs działa nie tylko jako samodzielny przewoźnik morski (eksploatując m.in. masowce), ale również jako armator odpowiedzialny za zarząd techniczny i załogowy statków obcych armatorów albo udostępniający swoje statki innym w długoterminowe czartery.

Portal przypomina, że wykonując takie usługi, spółka od wielu lat sprowadza do Gdańskiej Stoczni Remontowej zarówno swoje statki, jak i należące do obcych armatorów. Jubileusz trzech dekad obopólnie owocnej współpracy francuski armator odnotował w swoich mediach społecznościowych m.in. poprzez krótki materiał video pokazujący jego 14 statków, jakie od 1993 roku sprowadził do stoczni w Gdańsku na remonty oraz na modernizacje i przebudowy.

REKLAMA

"Najnowszym z nich jest właśnie Ile Île d’Yeu, przekazany po przebudowie w Gdańsku w lutym 2023 roku. LDA na jednym ze swoich kont w mediach społecznościowych nazwał Ile d'Yeu 'cudem techniki' ('technological marvel')" - czytamy.

PR24.pl, portalmorski.pl, DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej