PKP Intercity rozszerza kontrakt z NEWAG-iem. Przewoźnik kupi kolejne lokomotywy
PKP Intercity rozszerza umowę z firmą NEWAG na dostawę 10 lokomotyw elektrycznych wielosystemowych i zamawia kolejne 5 pojazdów. Tym samym park taborowy przewoźnika zasili łącznie 15 lokomotyw rozwijających prędkość do 200 km/h. Wartość zamówienia to prawie 490 mln zł. Kontrakt z nowosądeckim producentem jest elementem największego w historii PKP Intercity programu inwestycyjnego wartego 27 mld zł.
2023-06-21, 12:50
Umowa zawarta w październiku 2021 objęła zakup 10 nowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych z opcją na dodatkowe 5 pojazdów. Narodowy przewoźnik skorzystał z prawa opcji i postanowił rozszerzyć zakup o 5 dodatkowych lokomotyw. Pierwsze zakupione pojazdy wyjadą na tory już na przełomie 2023 i 2024 roku.
Nowosądecki producent taboru będzie świadczył także usługi utrzymania technicznego lokomotyw. W ramach kontraktu zostaną przeprowadzone między innymi naprawy okresowe na czwartym poziomie utrzymania.
Homologacja na sześć krajów
Nowe pojazdy będą rozwijać prędkość do 200 km/h. Docelowo, lokomotywy będą posiadały homologację na sześć krajów, dzięki czemu poprowadzą składy wagonowe nie tylko po polskiej, lecz również europejskiej sieci kolejowej. Zgodnie z umową, producent będzie musiał uzyskać dopuszczenie do eksploatacji pojazdów w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech.
Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS poziomu drugiego, który znacząco wpływa na podniesienie standardów bezpieczeństwa na torach. Pojazdy będą również posiadać system zdalnej diagnostyki, który pozwoli na monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym, co przełoży się na ich efektywną eksploatację.
REKLAMA
Po uzyskaniu homologacji na terenie Niemiec i Czech, nowe lokomotywy kursować będą w relacjach: Warszawa - Berlin, Przemyśl - Berlin, Gdynia - Berlin, Gdynia - Warszawa - Katowice - Wiedeń na odcinku do Bohumina . Lokomotywy zostaną również wykorzystane na najpopularniejszych trasach krajowych, takich jak Warszawa - Gdynia, Warszawa - Poznań, Warszawa - Wrocław, Warszawa - Katowice, Warszawa - Kraków.
- Nowe lokomotyw pozwolą na rozszerzenie oferty przewozowej. Dzięki tej inwestycji Polacy znacznie szybciej dojadą do wielu miast w kraju i w Europie. Efekty realizacji naszej strategii taborowej są coraz bardziej widoczne - podsumował Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.
Dwa razy więcej pociągów
Przypomnijmy, że pod koniec 2020 roku przewoźnik odebrał ostatnie z 30 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin. Pojazdy rozwijają prędkość do 160 km/h i prowadzą pociągi PKP Intercity na terenie całego kraju. Wartość kontraktu obejmującego dostawę 30 lokomotyw wraz ze świadczeniem usług utrzymania technicznego pojazdów wyniosła ponad 550 mln zł.
W ramach strategii taborowej "PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji", do 2030 roku narodowy przewoźnik zainwestuje 27 mld zł w tabor oraz stacje postojowe. Przewoźnik planuje uruchamiać w 2030 roku około dwa razy więcej pociągów.
REKLAMA
Normą staną się podróże z prędkością 160-250 km/h, co pozwoli skrócić czas przejazdu. W tej chwili większość składów kursuje z prędkością 120-160 km/h.
PR24.pl, Aleksander Pszoniak, DoS
REKLAMA