PGE i Sieć Badawcza Łukasiewicz zainwestują w rozwój technologii wodorowej w sektorze kolejowym
PGE Energetyka Kolejowa i Sieć Badawcza Łukasiewicz - Poznański Instytut Technologiczny podpisały list intencyjny dotyczący współpracy, związanej z rozwojem oraz upowszechnianiem technologii wodorowej w sektorze kolejowym w Polsce.
2023-06-29, 14:19
Celem podjętej współpracy jest rozwój wodorowego taboru kolejowego oraz kolejowej infrastruktury tankowania wodorem. W ramach współpracy strony planują przeprowadzić modernizację pojazdu szynowego WM-15A, obejmującą m.in. wprowadzenie elementów wodorowego układu zasilania.
Wodór do napędzania tak zmodernizowanego pociągu dostarczać będzie PGE Energetyka Kolejowa.
Pozytywny wpływ na rozwój kolei wodorowych
- Współpraca z Siecią Badawczą Łukasiewicz - Poznańskim Instytutem Technologicznym to działanie w kierunku dekarbonizacji transportu kolejowego i rozwoju kolei opartej o odnawialne źródła energii - powiedział prezes PGE Energetyka Kolejowa Sylwester Szczensnowicz.
- Zdobyte w projekcie doświadczenia PGE Energetyka Kolejowa będzie chciała wykorzystać w dalszym rozwoju projektów kolejowych stacji wodorowych w Polsce - dodał.
REKLAMA
Według dyrektora Łukasiewicz - Poznańskiego Instytutu Technologicznego dr. hab. Arkadiusza Kawy, potrzeby rynku ewoluują dziś w stronę wykorzystania w kolejnictwie sztucznej inteligencji czy optymalizacji procesów logistycznych.
- Liczę, że efekty tej współpracy będą miały pozytywny wpływ na rozwój kolei wodorowych w Polsce - dodał dr Kawa.
Nie tylko zielona energia z sieci trakcyjnej
Jak przypomniała PGE, należąca do Grupy spółka PGE Energetyka Kolejowa przeprowadziła już testowe uruchomienie pilotażowej instalacji wytwarzania wodoru w ramach projektu realizowanego przy Podstacji Trakcyjnej Garbce. Spółka planuje być dostawcą różnego rodzaju mediów dla zasilania polskiej kolei - nie tylko zielonej energii z sieci trakcyjnej czy ze stacji ładowania dla pociągów bateryjnych, ale docelowo z zielonego wodoru.
PGE Energetyka Kolejowa obecnie dysponuje 6 nowoczesnymi centrami sterowania ruchem w sieci kontrolowanej przez 54 tys. inteligentnych liczników, infrastrukturę uzupełnia 814 podstacji trakcyjnych i kabin, 6213 stacji energetycznych oraz 79 pociągów sieciowych.
REKLAMA
Firma jest jedynym dystrybutorem energii elektrycznej na potrzeby kolejowej sieci trakcyjnej i odpowiada za dystrybucję 4,32 TWh energii elektrycznej rocznie, co stanowi ok. 3 proc. całej energii dostarczanej w kraju. Wykorzystuje do tego ok. 21,5 tys. km linii energetycznych.
PR24.pl, IAR, PAP, DoS
REKLAMA