Business Insider: Niemcom nie podoba się terminal w Świnoujściu. Liczą na zamianę władzy w Polsce
Niemcy sprzeciwiają się budowie głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu, podobnie zresztą jak sprzeciwiały się innym wielkim inwestycjom: budowie tunelu pod Świną czy pracom na Odrze. Terminal ma wystartować w 2028 roku, ale niebawem w Polsce może zmienić się władza. "Jest więc możliwość, że rząd w innej konfiguracji - o ile taki się uformuje - nie będzie chciał inwestycji kontynuować" - podkreśla Bussines Insider.
2023-08-19, 15:24
W lipcu Ministerstwo Infrastruktury podpisało umowę na dofinansowanie prac umożliwiających transport wodny do portu zewnętrznego w Świnoujściu. Inwestycja umożliwi utworzenie na istniejącym akwenie żeglugowym toru wodnego o głębokości 17 m, szerokości 500 m i długości ok. 70 km.
Podpisana umowa da możliwość budowy nowego toru podejściowego, który umożliwiałby przyjmowanie największych kontenerowców, jakie są w stanie wpłynąć na Bałtyk. Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu ma pełnić funkcję hubu, będącego w stanie obsługiwać te jednostki.
Niemcy przeciwko wielkiej inwestycji w Świnoujściu
Trasa nowego toru wodnego będzie w całości przebiegać w obrębie polskich obszarów morskich. Obecnie jedynym torem podejściowym do Świnoujścia jest trasa Północna, która przebiega w bliskim sąsiedztwie granicy niemieckich wód morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej. Tor ma uniezależnić Polskę od ingerencji niemieckich w naszą gospodarkę.
REKLAMA
Niedawno niemieckie media informowały, że burmistrz Heringsdorfu Laura Marisken wynajęła polskiego prawnika, który ma złożyć wniosek o wgląd do dokumentów związanych z budową portu kontenerowego w Świnoujściu, a także o dopuszczenie niemieckiej gminy do polskiej procedury wydawania zezwoleń.
Nowy rząd wykolei inwestycję?
"Nikt nie ma wątpliwości, że chodzi o wykolejenie inwestycji w Świnoujściu" - komentuje Bussines Insider (RASP). Autor publikacji zastanawia się, czy ofensywa prawna Marisken się powiedzie. "Raczej trudno to sobie wyobrazić, aby polski prawnik działający na zlecenie niemieckiej burmistrz był w stanie zahamować inwestycję" - ocenia.
Portal zwraca uwagę, że terminal w Świnoujściu może ruszyć w 2028 roku, ale jeszcze nic nie jest przesądzone.
"Choć przecież w Polsce może zmienić się niebawem władza. A też nie jest tajemnicą, że rząd PiS znacznie przychylniej patrzy na zachodniopomorskie inwestycje niż czołowi politycy PO. Jest więc możliwość, że rząd w innej konfiguracji - o ile taki się uformuje - nie będzie chciał inwestycji kontynuować" - podkreśla.
REKLAMA
- Powstanie terminal kontenerowy w Świnoujściu. Gróbarczyk: zabezpieczy region Europy Centralnej i Południowej
- Niemcy blokują polskie strategiczne inwestycje. Plany Warszawy zagrażają ich kulejącej gospodarce
- Niemcy nie chcą portu w Świnoujściu. Gróbarczyk: postępuje proces blokowania inwestycji rozwojowych dla Polski
TVP Info/nt
REKLAMA