Powstaje Horyzontalny Rozkład Jazdy na kolei. Jest inspirowany najlepszymi rozwiązaniami z zagranicy
Ministerstwo Infrastruktury oraz spółki PKP Polskie Linie Kolejowe i CPK pracują nad kolejowym rozkładem jazdy, który wprowadzi stałą siatkę połączeń na lata 2030/31-2039/40 z perspektywą 2049/50. Będzie to tak zwany "Horyzontalny Rozkład Jazdy". Uwzględni on efekty modernizacji i budowy linii kolejowych przez spółkę CPK oraz budowę linii w ramach komponentu kolejowego CPK. O szczegółach informuje Ministerstwo Infrastruktury.
2023-09-07, 10:50
W latach 2030-2031 część linii kolejowych będzie jeszcze wciąż w modernizacji i budowie. Gotowe powinny być jednak niektóre nowe inwestycje, na przykład odcinek Kolei Dużych Prędkości: Warszawa - CPK - Łódź - Wrocław, Centralna Magistrala Kolejowa z prędkością maksymalną podniesioną do 250 kilometrów na godzinę, polskie odcinki szlaku Rail Baltica i wiele innych linii remontowanych w ramach unijnej perspektywy 2021-2027. Pozwoli to na zaoferowanie czasów przejazdu koleją konkurencyjnych względem transportu drogowego.
Co istotne, rozkład jazdy 2030/2031, zgodnie z wymogami IV pakietu kolejowego, powinien zostać dostosowany do otwarcia polskiego rynku przewozów dalekobieżnych dla przewoźników spoza Polski, a nowe umowy na ich realizację zostaną zawarte najprawdopodobniej do 2040 roku.
Docelowy kształt sieci połączeń
Perspektywa do 2050 roku daje z kolei możliwość przedstawienia docelowego kształtu polskiej sieci kolejowej. Tak odległy horyzont wynika także z wymagań UE, która dofinansowuje między innymi analizy studialne dla inwestycji kolejowych w Polsce.
Wdrożenie takiego rozkładu jazdy będzie bardzo dobrą wiadomością dla pasażerów. Horyzontalny rozkład jazdy będzie rewolucyjną zmianą, która do rozkładu jazdy wprowadzi stabilność i powtarzalność połączeń, a także, poprzez nowe standardy oferty przewozowej, na przykład minimalną częstotliwość kursowania pociągów – ułatwi korzystanie z kolei pasażerom.
REKLAMA
Siatka połączeń dla takiego rozkładu powstaje przede wszystkim w oparciu o prognozowane potoki pasażerskie, które są opracowywane na bazie symulacji Pasażerskiego Modelu Transportowego. Jest to narzędzie analityczne do obliczania dobowej liczby podróży między miastami w różnych systemach transportu: kolejowym, drogowym, autobusowym dalekobieżnym i lotniczym. Podczas prognozowania eksperci wzięli też pod uwagę rozwój sieci drogowej - autostrad i dróg ekspresowych. W modelu zawiera się też tak zwany podział modalny, czyli określenie, jaki procent podróży wykonywanych jest przy wykorzystaniu poszczególnych środków transportu.
Inspiracja z zagranicy
Zakres prac i przyjęte rozwiązania merytoryczne Horyzontalnego Rozkładu Jazdy współgrają ze standardami realizacji podobnych projektów np. w Szwajcarii, Czechach, Niemczech i Austrii.
Polski system inspiruje się działaniami w innych krajach, czerpiąc z nich najlepsze wzorce, uwzględniając jednocześnie krajową specyfikę prowadzenia ruchu pociągów. Czeskie ministerstwo transportu wspólnie z zarządcą infrastruktury opracowało docelowy schemat linii komunikacyjnych do 2050 roku, wskazując w nim między innymi częstotliwość kursowania i postojów pociągów ich kategorie i prędkości maksymalne.
Podobnie określone schematy oferty przewozowej zostały przyjęte w Szwajcarii. Szwajcarzy zobrazowali układ tras pociągów w referencyjnej godzinie na obszarze całego kraju, który jest powtarzany w ciągu całego dnia. Analogiczne prace analityczne toczą się również w Niemczech. Od kilku lat prowadzony jest tam projekt DeutschlandTakt, który zgodnie z założeniami ma określić docelowy rozkład jazdy pociągów po 2030 roku.
REKLAMA
PolskieRadio24.pl/ IAR/ Aleksander Pszoniak/ mib
REKLAMA