Zaplecze logistyczne dla turbin wiatrowych. Wiadomo, kto zbuduje lądową część terminala instalacyjnego Orlenu

Grupa Orlen poinformowała we wtorek wo wyłonieniu wykonawcy lądowej części terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w Świnoujściu. Wykonawcą inwestycji będzie Budimex. Prace budowlane rozpoczną się w październiku, a zakończą na przełomie 2024 i 2025 r.

2023-09-12, 14:29

Zaplecze logistyczne dla turbin wiatrowych. Wiadomo, kto zbuduje lądową część terminala instalacyjnego Orlenu
Budowa pierwszych morskich farm wiatrowych wymaga bardzo zaawansowanych przygotowań. Infrastruktura instalacyjna jest jednym z kluczowych elementów tego procesu. Foto: Shutterstock/Masha Basova

Jak poinformował w komunikacie Orlen, docelowo terminal umożliwi instalację ponad 80 morskich turbin wiatrowych rocznie i będzie w stanie obsłużyć projekt Baltic Power i inne planowane inwestycje wiatrowe.

Lądowa część terminala instalacyjnego, za którą odpowiada spółka Orlen Neptun, powstanie w porcie w Świnoujściu, na terenie o powierzchni blisko 20 ha. Jego rolą będzie przeładunek i składowanie kluczowych elementów morskich turbin wiatrowych, takich jak wieże, łopaty i gondole. Terminal będzie w stanie przyjmować też nadbudówki morskich stacji transformatorowych, o masie nawet 24 tys. ton.

Kolejny ważny punkt harmonogramu

W ramach projektu powstanie również infrastruktura komunikacyjna oraz nowe zabudowania warsztatowe i administracyjno-biurowe. Terminal docelowo będzie obsługiwać około stu pracowników. Wykonawcą inwestycji jest Budimex.

- Budowa pierwszych morskich farm wiatrowych w każdym kraju, wymaga kompleksowych, bardzo zaawansowanych przygotowań. Infrastruktura instalacyjna jest jednym z kluczowych elementów tego procesu. Uruchomiony w porcie w Świnoujściu terminal będzie pierwszą w Polsce i jedną z najnowocześniejszych w Europie tego typu budowlą obsługującą projekty offshore wind. Wybór wykonawcy terminala to kolejny ważny punkt harmonogramu projektu, który w sierpniu pozyskał warunkową decyzję inwestycyjną - powiedział prezes Orlenu Daniel Obajtek.

REKLAMA

Orlen przypomniał, że za budowę części hydrotechnicznej inwestycji odpowiada Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, który wkrótce rozstrzygnie postępowanie przetargowe na dwa nowe nabrzeża. Równolegle pogłębiony zostanie także tor wodny na odcinku od obrotnicy mieleńskiej do nowego terminalu.

Baltic Power w pierwszej kolejności

Nowe nabrzeża będą charakteryzowały się parametrami technicznymi pozwalającymi na wstępny montaż wież turbin wiatrowych o wysokości ponad 100 m i masie około 1 tys. ton każda. Długość nabrzeży, wynosząca w obu przypadkach około 250 m, umożliwi operowanie w Świnoujściu największym dostępnym obecnie specjalistycznym statkom typu jack-up, przeznaczonym do instalacji turbin o mocy 15 MW i większych, oraz ponad dwustumetrowym statkom typu heavy lift vessel służącym do transportu elementów składowych wiatraków.

"Zgodnie z założeniami terminal posłuży w pierwszej kolejności do instalacji komponentów morskiej farmy wiatrowej Baltic Power, najbardziej zaawansowanego projektu w polskiej części Bałtyku. Później będzie wykorzystywany do realizacji kolejnych inwestycji" - zaznaczył koncern.

Orlen przypomniał, że strategia do 2030 r. zakłada, że koncern w ciągu kilku najbliższych lat będzie posiadać ok 9 GW mocy w energetyce odnawialnej, w tym 5,8 GW w offshore.

REKLAMA

PR24.pl, IAR, PAP, DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej