Niemiecki ekspert docenia CPK. "Może być największym lotniskiem Europy Środkowo-Wschodniej"
Raph Beisel, dyrektor niemieckiego Stowarzyszenia Portów Lotniczych ADV wypowiedział się bardzo pozytywnie o powstającym między Warszawą i Łodzią Centralnym Porcie Komunikacyjnym. - Wiele projektów rozwoju lotnictwa w Polsce byłoby potrzebnych także w Niemczech, doceniam inwestycję w Centralny Port Komunikacyjny (CPK) - podkreślił niemiecki ekspert na portalu Deutsche Welle.
2023-09-22, 15:12
Niemiecki ekspert ujawnił, że konkurencyjność transportu lotniczego w Niemczach słabnie, a niemieckie porty nie są obecnie w najlepszym stanie.
Niemiecki ekspert docenia Polskę
- Do tego dochodzi jeszcze rosnąca szybciej niż w innych krajach europejskich liczba pasażerów w Polsce - zwrócił uwagę Raph Beisel. Krytycznie ocenił też fakt, że w Niemczech transport kolejowy i lotniczy konkurują ze sobą.
Podkreślił też fakt, że polski rząd koncentruje się na rozbudowie kolei dużych prędkości, a transport kolejowy i lotniczy są postrzegane jako połączona nić komunikacyjna.
- CPK może zostać największym lotniskiem Europy Środkowo-Wschodniej. Dotychczas rolę tę pełniły dla pasażerów tego regionu lotniska niemieckie, takie jak np. lotnisko w Berlinie (BER), z którego skorzystało w 2022 roku 19,8 mln pasażerów. Dla porównania warszawskie Lotnisko Chopina odprawiło w tym czasie 14,4 mln pasażerów - informuje Deutsche Welle.
REKLAMA
CPK nowym centrum mobilności
- CPK to w zamierzeniu nowe centrum mobilności dla transportu lotniczego w Polsce i poza nią, z linią lotniczą LOT jako wschodzącym przewoźnikiem macierzystym wspieranym przez państwo - powiedział z kolei David Hasse, wydawca niemieckiego portalu branży lotniczej Airliners.
Rzecznik prasowa berlińskiego lotniska Sabine Weckwerth nie widzi jednak zagrożenia CPK dla działalności BER ze względu na różną charakterystykę lotów.
- BER nie jest lotniskiem przesiadkowym, ale lotniskiem typu point-to-point. Ludzie, którzy do nas przylatują, nie chcą zmieniać samolotu, zazwyczaj chcą zostać w Berlinie lub okolicach - wyjaśnia Weckwerth.
Zobacz na i.pl: Marcin Horała odpowiada Izabeli Leszczynie. Wiceprzewodnicząca PO zapowiedziała koniec CPK
REKLAMA
Polacy rzadziej wybierają lotnisko w Berlinie
Dodała, że jedyne lotniska przesiadkowe w Niemczech znajdują się we Frankfurcie nad Menem i w Monachium. Berlin nie ma natomiast możliwości, aby zostać znaczącym hubem tego typu w przyszłości.
Rzeczni prasowa berlińskiego lotniska poinformowała też, że w jej ocenie atrakcyjność ruchu lotniczego w stolicy Niemiec wyraźnie spadła w ostatnim czasie, także dla pasażerów z zachodniej Polski. Polacy częściej wybierają porty lotnicze w Poznaniu, czy we Wrocławiu.
Weckwerth nie obawia się jednak, aby pasażerowie z Berlina specjalnie wybierali się w przyszłości w pięciogodzinną podróż, by wylatywać z polskiego CPK.
REKLAMA
Zobacz na tvp.info: Likwidacja 800 Plus i koniec CPK. Hołownia odkrywa karty
Co zawiera projekt CPK
Centralny Port Komunikacyjny ma być węzłem przesiadkowym między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy w Polsce. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha ma zostać wybudowany port lotniczy. Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 r. Plan Generalny CPK zakłada, że następnie port będzie rozbudowywany.
Jak wynika z prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA), w 2060 r. lotnisko może obsługiwać do 65 mln pasażerów.
PAP/kg
REKLAMA