CPK pod znakiem zapytania. Tusk zlikwiduje inwestycję, która może wygenerować 200 mld zł wpływów?
Donald Tusk stwierdził, że Centralny Port Komunikacyjny to "w wielu wymiarach chory pomysł". - Po wyborach zweryfikujemy ten projekt - stwierdził. Warto w tym miejscu przypomnieć raport firmy doradczej EY, z którego jasno wynika - infrastruktura Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) wygeneruje prawie 200 mld zł wpływów z przeładunków towarów do 2060 r.
2023-11-06, 20:45
- Wszyscy mamy takie poczucie, że CPK to jest polityczny pomysł i w wielu wymiarach chory pomysł. Po wyborach zweryfikujemy ten projekt - zapowiedział Donald Tusk, lider PO, podczas spotkania w Brzezinach. Stało się to 20 września.
Dziennikarz Polskiego Radia Karol Darmoros przypomniał również inną wypowiedź Tuska o CPK. - Dużo wysiłku włożyłem, żeby przygotować Polskę do Euro 2012. Wtedy budowaliśmy, rozbudowywaliśmy lokalne lotniska. Tak na zdrowy rozum, ja wolę w Sopocie, wsiąść w taksówkę i w 20 minut być na lotnisku niż pojechać na dworzec, wsiąść w pociąg i pojechać do Baranowa między Łodzią a Warszawą, nie mówię, ile to lat będzie trwało i jakie to są potworne koszty - stwierdził.
- Polacy popierają plany inwestycyjne PiS. Większość za CPK, atomem i wydatkami na wojsko
- "Tak wielki port lotniczy nie jest w Polsce potrzebny". Współtwórca programu PO podważa sens budowy CPK
- PO chce wstrzymać budowę CPK. Myrcha: ta inwestycja musi być przejrzana do samego spodu
Warto w tym miejscu przytoczyć raport firmy doradczej EY, który 11 października przedstawił pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.
- W ciągu pierwszych 32 lat działalności CPK wygeneruje blisko 200 mld zł - powiedział. Według CPK nakłady budżetu państwa na budowę lotniska zwrócą się po 12 latach tylko z dodatkowych dochodów z cła i VAT.
REKLAMA
Wiceminister stwierdził, że obecnie przytłaczająca większość towarów transportowanych drogą lotniczą na potrzeby polskiej gospodarki jest obsługiwana przez lotniska leżące poza Polską.
- Twórcy raportu obliczyli, że od połowy lat 30. dzięki CPK dodatkowe roczne dochody budżetu państwa z cła i VAT będą przekraczały miliard złotych. W ciągu pierwszych 32 lat działalności inwestycja CPK wygeneruje blisko 200 mld zł - powiedział Horała.
Jak podkreślił wiceminister, budowa takiej infrastruktury w Polsce to zła wiadomość dla tych krajów, które czerpały dotychczas gigantyczne wpływy np. z opłat celnych, które omijały polski budżet. Jego zdaniem inwestycja CPK przekieruje miliardy z ceł i VAT z budżetu niemieckiego do polskiego.
>>> ANALIZA EY - KOMUNIKAT CPK <<<
Ile będzie kosztować CPK?
CPK poinformowała w komunikacie, że spółka zakłada, iż nakłady budżetu państwa związane z budową i uruchomieniem lotniska CPK wyniosą ok. 9 mld zł (szacowana całkowita kwota lotniskowej części inwestycji to ok. 41 mld zł, z czego ponad 32 mld zł to wkład inwestorów prywatnych i finansowanie dłużne). - Wynika z tego, że środki z budżetu państwa przeznaczone na tę inwestycję zwrócą się już po 12 latach - i to tylko z wpływów z większej ilości towarów wprowadzanych na teren UE przez lotnisko CPK - podał rzecznik CPK Konrad Majszyk.
REKLAMA
Według CPK wzrost ruchu cargo zostanie osiągnięty dzięki przejęciu przez Polskę części towarów, które dziś wylatują w świat przez inne lotniska np. Frankfurt i Amsterdam. - Po drugie, CPK stanie się dla międzynarodowych firm logistycznych optymalnym miejscem do clenia i opodatkowania towarów transportowanych do krajów UE. Po trzecie, jako kraj będziemy dysponować odpowiednio rozbudowaną infrastrukturą, co przełoży się na rozwój firm specjalizujących się w logistyce i lotniczym cargo - informuje rzecznik CPK.
Wpływy z ceł i podatków
Jak wyjaśniła spółka, do oszacowania wpływów z ceł i podatków eksperci EY wykorzystali m.in. prognozy Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) i Oxford Economics (OE). Analogicznie do metodologii stosowanej przez IATA, eksperci EY wyodrębnili trzy scenariusze: centralny (bazowy) oraz niskiego i wysokiego popytu. Różnią się one m.in. wielkością ruchu cargo dla lotniska CPK, poziomem udziału grup towarowych, a także dynamiką: wzrostu gospodarczego oraz importu i eksportu.
CPK podała, że zgodnie z prognozami IATA w scenariuszu centralnym wielkość importu do Polski (z UE i spoza Wspólnoty) wzrasta z ok. 75 tys. ton w 2022 r. do ok. 932 tys. ton w 2060 r. Przekłada się to na wzrost w ujęciu wartościowym z ok. 46 mld zł w 2022 r. do ok. 589 mld zł w 2060 r. Dla eksportu analogiczne wartości dla 2022 i 2060 r. wynoszą odpowiednio: 58 tys. ton i 544 tys. ton oraz 32 mld zł i 428 mld zł.
Kluczowe sektory
- Jak wynika z analizy EY, kluczowe sektory z perspektywy generowania wartości eksportu i importu będą związane z technologią oraz z przemysłem: farmaceutycznym, chemicznym i motoryzacyjnym oraz transportem metali - poinformował rzecznik CPK.
REKLAMA
Według CPK wartości importu przekładają się na naliczoną w przyszłości na lotnisku CPK wartość cła. W scenariuszu centralnym w 2028 r. będzie to kwota ok. 874 mln zł, która wzrośnie do ok. 4,5 mld zł w 2060 r. - Po skorygowaniu tych wartości o te wpływy z ceł, które najprawdopodobniej zostałoby zrealizowane również w scenariuszu bez CPK, a także faktu, że 75 proc. kwoty cła trafia do budżetu UE, wpływ dochodów celnych dla budżetu państwa w efekcie budowy CPK w 2028 r. - w scenariuszu centralnym - to 115 mln zł. Do 2060 r. wzrasta on do ok. 925 mln zł - wskazał rzecznik CPK.
Podatek VAT
Z kolei w przypadku podatku VAT naliczona na lotnisku CPK wartość w 2028 r. w scenariuszu centralnym wynosi ok. 24 mld zł. W 2060 r. wzrasta ona do ok. 116 mld zł. Kwoty te wymagają korekty o wartość podatku VAT, który zostałby zrealizowany w scenariuszu bez CPK, a także o tę część podatku, która zostanie odliczona i w efekcie nie przyczyni się w trwały sposób do zwiększenia dochodów budżetu państwa.
Zauważono, że na ilość przeładowywanych towarów będą wpływały również obowiązujące w Polsce procedury oraz przepisy celne i podatkowe. To właśnie dlatego raport EY obejmuje także diagnozę obecnego stanu prawnego i rekomendację zmian prawnych, które uproszczą obowiązujące procedury i umożliwią pełne wykorzystanie potencjału cargo.
***
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha ma być wybudowany port lotniczy. Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 r. Plan Generalny CPK zakłada, że następnie port będzie w sposób modułowy rozbudowywany.
Spółka CPK jest w 100-proc. własnością Skarbu Państwa.
Jak wynika z prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA), w 2060 r. lotnisko może obsługiwać do 65 mln pasażerów.
PAP/IAR/X
REKLAMA
REKLAMA