Zmowa przy sprzedaży sprzętu do monitoringu. UOKiK ukarał producenta za ograniczanie konkurencji

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny nałożył kary o łącznej wartości przekraczającej 37 mln zł za zmowę przy sprzedaży sprzętu do monitoringu. Postępowanie wykazało, że jeden z największych w kraju producentów sprzętu do elektronicznego monitoringu, firma Dahua Technology Poland, zawarła ze swoimi dystrybutorami zmowę ograniczającą konkurencję.

2024-01-10, 12:56

Zmowa przy sprzedaży sprzętu do monitoringu. UOKiK ukarał producenta za ograniczanie konkurencji
W przypadku transakcji na dużą kwotę dotyczącą instalacji produktów, Dahua przyznawała pierwszemu dystrybutorowi, który zgłosił taką transakcję, wyższy rabat, a także tzw. ochronę projektową. Foto: Andrey_Popov/Shutterstock

"Przeprowadzone postępowanie wykazało, że Dahua Technology Poland zawarła porozumienie ograniczające konkurencję z dystrybutorami swoich produktów. Prezes UOKiK nałożył kary na sześciu z nich: Alpol, Alkam Security, Eltrox (dawniej: E-commerce Partners), Delta - Opti oraz Techglobal" - wskazał UOKiK.

Urząd antymonopolowy dodał, że za niedozwolone ustalenia bezpośrednio odpowiedzialnych było siedmiu menadżerów (dwóch z Dahua Technology Poland, Alpol i Eltrox oraz jeden z Alkam Security), którzy dopuścili do naruszenia przepisów.

Podzielili między sobą rynek

Zgodnie z informacją urzędu, Dahua Technology Poland (Dahua) to wyłączny importer i dystrybutor hurtowy marki Dahua - producenta sprzętu do elektronicznego monitoringu (m.in. kamer IP i HDCVI, rejestratorów, wideodomofonów czy stacji bramowych i portierskich). Spółka sprzedaje te produkty do swoich dystrybutorów, którzy zajmują się dalszą odsprzedażą hurtową lub detaliczną w sklepach stacjonarnych oraz w internecie.

Według UOKiK, przedsiębiorcy ustalali ceny sprzedaży produktów oraz podzielili między sobą rynek poprzez przyporządkowanie klientów do określonych podmiotów.

REKLAMA


Posłuchaj

UOKiK nałożył 37 milionów kary za zmowę przy sprzedaży sprzętu do monitoringu (IAR) 0:27
+
Dodaj do playlisty

Według urzędu postępowanie wykazało, że od początku swojej działalności, czyli od 2016 r. Dahua Technology Poland wpływała na politykę cenową dystrybutorów.

"Spółka ustalała ceny minimalne wysyłając swoim kontrahentom cenniki, poniżej których nie mogli sprzedawać produktów, a także przekazując im informacje o maksymalnych wysokościach rabatów, jakie mogą stosować. Ponadto narzucała dystrybutorom sztywne ceny, ustalając wysokości stawek w ramach organizowanych przez siebie promocji" - wskazał UOKiK.

Importer monitorował przestrzeganie ustaleń

Zdaniem urzędu ustalanie cen mogło mieć miejsce również na niższym szczeblu systemu dystrybucji.

"Dahua zwracała się do dystrybutorów o stosowanie przez ich partnerów handlowych ustalonych cen odsprzedaży. Ponadto importer monitorował przestrzeganie ustaleń" - zaznaczył UOKiK.

REKLAMA

Dodano, że sami dystrybutorzy również zwracali się do spółki z prośbą o interwencję, jeśli któryś z nich nie stosował się do ustalonych cen, w ten sposób wzajemnie dyscyplinując się w zakresie przestrzegania warunków zmowy.

UOKiK zwrócił uwagę, że drugą praktyką ograniczającą konkurencję był podział rynku.

"W przypadku transakcji na dużą kwotę dotyczącą instalacji produktów, Dahua przyznawała pierwszemu dystrybutorowi, który zgłosił taką transakcję, wyższy rabat, a także tzw. ochronę projektową. Inny dystrybutor nie mógł wówczas zaoferować temu samemu klientowi, w zakresie tej samej transakcji, tożsamej oferty w konkurencyjnej cenie. Tym samym klient mógł skorzystać z usług tylko tego dystrybutora Dahua, który przedstawił mu ofertę jako pierwszy, nawet jeśli inny chciał i mógł zaoferować korzystniejszą propozycję" - podał UOKiK.

PR24.pl, IAR, PAP, DoS

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej