Największe zamówienie w historii. 63 wielosystemowe lokomotywy dla PKP Intercity

Spółka PKP Intercity podpisała największy w swojej historii kontrakt na dostawę lokomotyw wielosystemowych. Zamówienie podstawowe obejmuje 63 lokomotywy. Tak zwana opcja uwzględnia dostawę kolejnych 32. Maszyny dostarczy spółka Newag, dla której jest to także największe zamówienie w historii. Wartość umowy to blisko 2,3 mld zł brutto.

2024-01-10, 14:26

Największe zamówienie w historii. 63 wielosystemowe lokomotywy dla PKP Intercity
Nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych zasilanych trzema różnymi napięciami trakcyjnymi. Prędkość maksymalna pojazdów ma wynosić nie mniej niż 200 km/h. Foto: PKP

W połowie 2021 roku PKP Intercity ogłosiło postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na dostawę 63 lokomotyw elektrycznych z opcją na 32 pojazdy wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania. Jedynym wykonawcą, który złożył ofertę, była firma Newag, a przedstawiona oferta mieściła się w budżecie PKP Intercity.

- Po raz pierwszy w historii naszej spółki podpisujemy umowę na zamówienie tak dużej liczby pojazdów trakcyjnych jednej serii. Dzięki temu realizujemy kolejny punkt przyjętej strategii taborowej, która zakłada, że do 2030 roku wszystkie lokomotywy w naszym parku taborowym będą poruszały się z prędkością 160-200 km/h, co pozwoli nam zapewnić szybkie przejazdy po Polsce - mówi Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity.

Czas dostawy pozostaje taki sam

Nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych zasilanych trzema różnymi napięciami trakcyjnymi. Prędkość maksymalna pojazdów ma wynosić nie mniej niż 200 km/h. Producent musi uzyskać dopuszczenie pojazdów do eksploatacji w sześciu krajach - w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech.

Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w system bezpieczeństwa ETCS poziomu drugiego.

REKLAMA

Umowa przewiduje możliwość skorzystania z prawa opcji i zamówienia przez PKP Intercity dodatkowych 32 lokomotyw tej serii. Wówczas wartość zamówienia wzrosłaby do prawie 3,5 mld zł. Czas dostawy dodatkowych pojazdów pozostaje taki sam jak w pierwotnym zamówieniu.

W ostatnich kilku latach spółka zamówiła łącznie z prawami opcji 127 elektrycznych jedno- lub wielosystemowych czy dwunapędowych lokomotyw. Dzisiejsza umowa zwiększa tę liczbę do 190. Wartość wszystkich zamówień lokomotyw wynosi 5,5 mld zł. Natomiast wartość wszystkich zakontraktowanych inwestycji PKP Intercity wynosi obecnie niemal 11 mld zł.

Lokomotywy także z bydgoskiej Pesy

Dostarczonych PKP Intercity zostało już 30 lokomotyw serii EU160 Griffin, gdzie spółka skorzystała z prawa opcji w zamówieniu 20+10. W trakcie realizacji są zamówienia również realizowane w Nowym Sączu: 20 lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin, z czego 3 zostało odebranych przez przewoźnika w grudniu 2023 roku, 15 lokomotyw wielosystemowych i 46 lokomotyw elektrycznych jednosystemowych.

16 nowych lokomotyw elektryczno-spalinowych dla PKP Intercity produkuje także bydgoska Pesa.

REKLAMA

PR24.pl, Aleksander Pszoniak, DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej