PKP kupi lokomotywy od Newagu. Pierwsze zaczną jeździć już za 2 lata

PKP Intercity rozstrzygnęło przetarg na zakup 63 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych z opcją zamówienia kolejnych 32 pojazdów i świadczeniem usług utrzymania. To rekordowe postępowanie może wzmocnić park taborowy o blisko 100 nowoczesnych jednostek. Najkorzystniejszą ofertę złożył producent taboru, firma Newag.

2023-12-15, 15:44

PKP kupi lokomotywy od Newagu. Pierwsze zaczną jeździć już za 2 lata
Nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych zasilanych trzema różnymi napięciami trakcyjnymi. Prędkość maksymalna pojazdów ma wynosić nie mniej niż 200 km/h. Foto: PKP

Nowosądecka firma zaoferowała za zamówienie podstawowe kwotę 2,3 miliarda złotych, 3,5 miliarda z prawem opcji, czyli dodatkowego zamówienia. Lokomotywy rozpędzą się do 200 kilometrów na godzinę, a pierwsze z nich na torach pojawią się już za dwa lata.

Całe zamówienie musi być zrealizowane w terminie 60 miesięcy od dnia jej zawarcia umowy. Przedstawiciele PKP Intercity podkreślają, że rozstrzygnięty dziś przetarg to naprawdę duże zamówienie, które istotne powiększy zasoby szybkich lokomotyw.

- Nowe pojazdy dołączą do niedługo dostarczanych 15 lokomotyw Griffin o tym samych parametrach. To przede wszystkim szybsza i bardziej ekologiczna kolej, ponieważ lokomotywy napędzane będą energią elektryczną i pojadą z prędkością 200 kilometrów na godzinę. Podejmujemy wiele decyzji w trosce o środowisko i zwiększanie komfortu podróży. To postępowanie jest tego przykładem - powiedział Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.

Lokomotywy wielosystemowe

Nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych zasilanych różnym napięciem. Lokomotywy będą posiadały homologację na sześć krajów i docelowo będą mogły poruszać się po Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech.

REKLAMA

Wszystkie maszyny będą wyposażone w system ETCS poziomu drugiego. Dodatkowo pojazdy posiadać będą między innymi diagnostykę pokładową, system przeciwpożarowy, system monitoringu, systemy sterowania drzwiami składu wagonowego, system lokalizacji GPS oraz system łączności pokład/ziemia.

Zamówione lokomotywy nie są pierwszymi pojazdami o tak dużej prędkości wyprodukowanymi przez Newag dla narodowego przewoźnika. Podczas targów TRAKO 2023 w Gdańsku, PKP Intercity zaprezentowały najnowszą lokomotywę wielosystemową Griffin. W ramach wartego blisko 388 miliony złotych kontraktu nowosądecki producent dostarczy spółce 15 nowoczesnych pojazdów rozwijających prędkość do 200 kilometrów na godzinę.

Pod koniec 2020 roku przewoźnik odebrał ostatnie z 30 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin. Pojazdy rozwijają prędkość do 160 kilometrów na godzinę i prowadzą pociągi PKP Intercity na terenie całego kraju. Wartość kontraktu obejmującego dostawę 30 lokomotyw wraz ze świadczeniem usług utrzymania technicznego pojazdów wyniosła 551,4 milionów złotych. W marcu tego roku PKP Intercity zamówiło kolejne 20 lokomotyw Griffin o wartości 524,6 milionów złotych. 13 grudnia tego roku została odebrana pierwsza z nich.

Po realizacji wszystkich zamówień, PKP Intercity będzie dysponować parkiem taborowym 96 lokomotyw jednosystemowych Griffin o prędkości 160 kilometrów na godzinę oraz 78 lokomotyw wielosystemowych Griffin o prędkości 200 kilometrów na godzinę, a w przypadku skorzystania z opcji liczba ta wzrośnie do 110 takich lokomotyw, co oznacza, że przewoźnik pozyska ponad 200 takich pojazdów w Polsce.

REKLAMA

Czytaj także:

PR24/IAR/A.Pszoniak

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej