Powstanie most miedzy Szwecją a Finlandią? Rosną obawy przed Rosją
Stałe połączenie drogowe do Szwecji o długości około 60-80 km, wiodące przez północną część Zatoki Botnickiej, zabezpieczyłoby Finlandię w przypadku eskalacji napięcia na Morzu Bałtyckim i zablokowania przez Rosję kanałów żeglownych. Fińskie władze przystąpiły do oceny opłacalności projektu - podało radio Yle.
2024-02-01, 15:25
Ministerstwo transportu i komunikacji zleciło studium wykonalności przedsięwzięcia, zapisanego w programie rządu premiera Petteriego Orpo. To pierwsze oficjalne prace w sprawie dużego projektu infrastrukturalnego, o którym mówi się od dziesięcioleci. Działania podjęto ze względu na zmianę sytuacji geopolitycznej po ataku Rosji na Ukrainę w 2022 roku - powiadomiło Yle.
Badana jest ocena opłacalności projektu. W grę wchodzi budowa przeprawy drogowej w postaci mostu, grobli czy też tunelu pomiędzy miastami Vaasa i Umea o długości - w zależności od miejsca - od 60 do 80 km.
Według Yle już wstępnie szacuje się, że inwestycja byłaby kosztowna i wyniosłaby minimum 3-5 mld euro. Samo studium oceny wpływu budowy na gospodarkę oraz środowisko naturalne (archipelag Kvarken jest wpisany na listę UNESCO), które ma być gotowe w ciągu roku, kosztuje około 200 tys. euro.
Przeprawa przez Bałtyk
Obecnie przeprawy przez Bałtyk są dla Finlandii kluczowe, ponieważ około 90 proc. fińskiego eksportu i importu realizowane jest szlakami morskimi. Pod tym względem Finlandia jest określana jako "wyspa". W przypadku eskalacji napięcia militarnego na morzu i zakłócenia ruchu transportowego dostawy mogłyby odbywać się drogą północną, pomiędzy Tornio i Haparanda.
Połączenie to nie jest jednak w stanie obsłużyć tak dużego wolumenu dostaw, jak ten realizowany przez Bałtyk.
REKLAMA
- Finlandia podjęła decyzję ws. granicy z Rosją. "Zagrożenie wciąż istnieje"
- "Wielki dzień dla Finlandii i NATO". Ekspert o poszerzeniu Sojuszu
PAP,pkur
REKLAMA