Droga S74. GDDKiA rozstrzygnęła przetarg na budowę najdłuższego odcinka trasy ekspresowej
Najkorzystniejszą ofertę na realizację odcinka z Cedzyny do Łagowa złożyła firma Mota-Engil Central Europe, poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wartość oferty to 1,1 mld zł.
2024-02-06, 15:19
Drogowcy z GDDKiA po raz drugi wybrali najkorzystniejszą ofertę. Pierwszy wybór był nieudany. Przetarg ogłoszono w styczniu zeszłego roku. W maju otwarto oferty w postępowaniu, które cieszyło się dużym zainteresowaniem - wpłynęło 11 ofert.
Finalnie w postępowaniu pozostało trzech potencjalnych wykonawców i 11 października zeszłego roku GDDKiA wskazała jako najkorzystniejszą ofertę złożoną przez firmę Stecol. Umowa nie została jednak podpisana. Do Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie wniesiono dwa odwołania od wyboru. Pierwsze na odrzucenie oferty najtańszej, a drugie na dokonany wybór oferty - drugiej pod względem cenowym.
Krajowa Izba Odwoławcza w grudniu roku nakazała GDDKiA unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, powtórzenie badania i oceny ofert oraz unieważnienie odrzucenia oferty najtańszej. Zgodnie z wyrokiem KIO czynności te zostały podjęte.
Najdroższa inwestycja w historii regionu
Odcinek między Cedzyną a Łagowem to najdłuższy fragment S74 w województwie świętokrzyskim, a jednocześnie najdroższa inwestycja w historii regionu. Dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 30 kilometrów biec będzie głównie po nowym śladzie na północ od istniejącej DK74, na terenie powiatu kieleckiego, tworząc obwodnicę Łagowa.
REKLAMA
W ramach inwestycji zaplanowano budowę czterech węzłów drogowych - Radlin, Wola Jachowa, Makoszyn i Łagów, obwodu utrzymania drogi w Woli Jachowej oraz dwóch miejsc obsługi podróżnych w Górnie. Zaprojektowanych i wybudowanych zostanie 16 wiaduktów i 13 mostów. Przewidziano przejście dla zwierząt typu zielony most i ponad trzydzieści przepustów pełniących funkcje ekologiczne.
Obecnie trwające budowy
W tej chwili trwa realizacja pięciu odcinków S74 w województwie świętokrzyskim o łącznej długości 74 kilometrów. W styczniu ubiegłego roku GDDKIA złożyła wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla odcinka Przełom/Mniów - węzeł Kielce Zachód - top prawie 16,5 kilometra nowej trasy. Jej uzyskanie pozwoli na rozpoczęcie robót budowlanych w drugim kwartale tego roku.
Również w ub. roku drogowcy podpisali umowę na zaprojektowanie i wybudowanie 5-kilometrowego odcinka węzeł Kielce Zachód - Kielce.
W marcu 2023 rozpoczęły się roboty budowalne na odcinku obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 i trasy S74. Zakończenie inwestycji planowane jest pod koniec tego roku.
REKLAMA
We wrześniu 2023 roku podpisano umowę na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka S74 od granicy województw łódzkiego/świętokrzyskiego do Mniowa. To najdłuższy już realizowany odcinek S74 - 27,5 kilometra. W październiku podpisana został umowa na realizację S74 od Łagowa do Opatowa. Roboty budowalne na obu odcinkach planowane są od 2025 roku.
- Odcinek trasy S16 połączy Ełk z Olsztynem. Rozstrzygnięto przetarg na budowę
- Kiedy ruszy budowa obwodnicy Wałcza? Znamy opinię GDDKiA
IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/mk
REKLAMA