Cena jaj w supermarketach poniżej kosztów produkcji? Tak twierdzą eksperci izb rolniczych

Wojna cenowa między dwoma sieciami handlowymi, powoduje problemy producentów jaj. Są one sprzedawane w tych dyskontach o połowę taniej niż cena po jakich były kupione u producentów - informuje dyrektorka Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz (KIPDiP), Katarzyna Gawrońska.

2024-02-24, 11:00

Cena jaj w supermarketach poniżej kosztów produkcji? Tak twierdzą eksperci izb rolniczych
W Broniszach po cenach hurtowych, ceny jaj zleżą od sposobu ich produkcji i kosztują od 0,8 do 1,4 zł za sztukę.Foto: mmkarabella/shutterstock.com

- Monitoring cen detalicznych prowadzony przez Krajową Izbę Producentów Drobiu i Pasz (KIPDiP) dowodzi, że w niektórych momentach dwaj kluczowi dla naszego rynku detaliści sprzedają jaja kurze w cenach blisko o 50 procent niższych niż ceny, po których kupują jaja od producentów- twierdzi Katarzyna Gawrońska. I tłumaczy, że choć obecna polityka cenowa sieci jest korzystna dla konsumentów to stwarza wiele problemów dla branży producentów drobiu.

Według Zintegrowanego Systemu Rolniczej Informacji Rynkowej MRiRW, w połowie lutego br. ceny sprzedaży jaj klasy M w zakładach pakowania (tj. ceny hurtowe) wynosiły: w przypadku jaj klatkowych - 54,80 zł/100 szt.; ściółkowe kosztowały - 64,27 zł/100 szt; z wolnego wybiegu - 79,43 zł/100 szt; a ekologiczne 91,20 zł/100 szt.

W sklepach, na targowiskach i na rynku hurtowym w Broniszach ceny jaj kształtują się na poziomie w zależności od sposobu ich produkcji - od 0,8-1,4 zł za sztukę. Najtaniej jaja można nabyć w sieciach dyskontowych, gdzie promocyjne ceny są nawet o 30-50 proc. niższe od cen rynkowych, przy czym takie promocje są niemal codziennie np. jedna z sieci proponowała niedawno 10 szt. jaj ściółkowych (M) za mniej niż 3 zł.

Wojna cenowa o jajka. Czy zbyt niska cena świadczy o jakości?

Według KIPDiP, kluczowym kłopotem producentów jaj, który jest bezpośrednim następstwem tej "wojny cenowej", jest codzienne mierzenie się z żądaniami innych odbiorców (poza tymi sieciami) o obniżkę cen jaj.

REKLAMA

- Klienci niedowierzają, że tak bardzo można obniżać cenę w sklepie.(...) Sieci tłumaczą się że "sprzedaż jaj poniżej kosztów zakupu jest ich suwerenną decyzją - wyjaśnia Katarzyna Gawrońska z Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz (KIPDiP).

Polscy producenci jaj spotykają się z podejrzeniami konsumentów, którzy sądzą, że tak duże obniżki cen muszą wiązać się z obniżeniem jakości towaru albo z karmieniem kur paszami "podejrzanego pochodzenia lub niepełnowartościowymi".

- Wielu kupujących jaja obawia się także, że niskie ceny wynikają z tego, że na naszym rynku sprzedawane są jaja, które sprowadzono do Polski z krajów o niższym standardzie higienicznym i dobrostanowym - tłumaczyła Gawrońska.

Wojna cenowa o jajka. Zaskakująco wysokie obniżki cen

- Przyzwyczailiśmy się, że okresowo duże sieci handlowe sprzedają jaja konsumentom poniżej ceny ich hurtowego nabycia. Zwykle jednak dyskonto dla konsumentów wynosiło kilkanaście do dwudziestu procent. Obecnie, kiedy jaja sprzedawane są konsumentom zdecydowanie poniżej ceny ich wytworzenia, cała branża jest więcej niż zaniepokojona - informuje szefowa Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.

REKLAMA

Dyrektorka KIPDiP podkreśla jednak, że branża produkcji i dystrybucji jaj nie chce się wtrącać w suwerenne decyzje swoich partnerów handlowych.

-Jedyne, o co prosimy, to o zachowanie zdrowego rozsądku – podsumowuje Katarzyna Gawrońska z KIPDiP. 

PR24/PAP/sw

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej