Bezpieczeństwo na drogach w UE. Blisko porozumienia ws. wykroczeń, za które kierowcy będą ścigani w całej Unii

Jest wstępna zgoda na rozszerzoną liczbę wykroczeń, za które kierowcy będą ścigani i karani w całej Unii Europejskiej - relacjonuje Beata Płomecka, korespondentka Polskiego Radia z Brukseli.

2024-03-13, 08:49

Bezpieczeństwo na drogach w UE. Blisko porozumienia ws. wykroczeń, za które kierowcy będą ścigani w całej Unii
Jest wstępna zgoda na rozszerzoną liczbę wykroczeń, za które kierowcy będą ścigani w całej UE. Foto: Bilanol/Shutterstock
  • Jest wstępne porozumienie ws. rozszerzonej liczby wykroczeń, za które kierowcy będą ścigani w całej UE.
  • Unia chce ukrócić bezkarność kierowców, którzy łamią przepisy za granicą.
  • Katalog wykroczeń zostanie rozszerzony m.in. o: niebezpieczne wyprzedzanie, przekraczanie linii ciągłej czy ucieczkę z miejsca wypadku.
  • To element pakietu, który ma zredukować liczbę ofiar śmiertelnych wypadków drogowych do zera.

Negocjatorzy krajów członkowskich i Europarlamentu uzgodnili w nocy kolejny element pakietu bezpieczeństwa drogowego, dotyczący wymiany informacji między państwami o niesubordynowanych kierowcach. Ustalenia muszą być jeszcze zatwierdzone przez unijne rządy i cały Parlament Europejski.

Szerszy kodeks wykroczeń drogowych w UE. Sprawcy będą szybciej identyfikowani

Chodzi o ukrócenie bezkarności kierowców, którzy popełniają wykroczenia za granicą. Około czterdziestu procent takich wykroczeń nie jest ściganych. Ściślejsza wymiana informacji między krajami ma to zmienić.

Oprócz przekroczenia prędkości, jazdy pod wpływem alkoholu lub na czerwonym świetle teraz do katalogu wykroczeń, za które kierowcy będą ścigani na terenie całej Unii, dopisano niebezpieczne parkowanie i wyprzedzanie, przekraczanie ciągłej linii i ucieczkę z miejsca wypadku.

Sprawcy tych wykroczeń mają być szybciej identyfikowani w całej Unii i karani.

REKLAMA

Cel: redukcja ofiar śmiertelnych wypadków do zera

- Zagraniczna tablica rejestracyjna nie może być licencją na bezkarność - skomentował sprawozdawca Europarlamentu Kosma Złotowski (PiS).

Te przepisy są jednym z elementów pakietu, który ma doprowadzić do poprawy bezpieczeństwa na drogach w Unii i pomóc w realizacji celu, jakim jest zredukowanie do zera liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych na europejskich drogach do 2050 roku.

Czytaj również:

ms/IAR/wmkor

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej