Stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych. Polska otrzyma na ich rozwój ogromne środki z UE

2024-04-19, 12:06

Stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych. Polska otrzyma na ich rozwój ogromne środki z UE
Do roku 2025 wzdłuż sieci TEN-T, której długość w Polsce przekracza 7,5 tys. km, powinno powstać co najmniej 20 stref ładowania. Foto: Shutterstock/Owlie Productions

Unijny grant w wysokości 467 mln zł na rozwój sieci ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych otrzyma Polska. Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko ujawnia szczegóły.

"W Unii jest tak, że o najfajniejsze granty trzeba rywalizować z setkami projektów z innych państw. W jednym z takich naborów Polska wygrała właśnie 467 mln zł na rozwój sieci ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych" - poinformował na platformie X (dawniej Twitter) wiceminister Jan Szyszko.

Dodał, że "tak wygląda sprawiedliwa zielona zmiana w praktyce: zamiast polityki zakazów i nakazów inwestujemy w rozwój sieci oraz zachęty i wygodę podróżnych".

Unijne rozporządzenie ws. paliw alternatywnych

13 kwietnia wchodzi w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR). Nakłada ono na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Rozporządzenie zakłada, że do 2025 r. wzdłuż transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) strefy ładowania o mocy minimum 400 kW powinny być rozmieszczone nie rzadziej niż co 60 km (w obu kierunkach).

Do roku 2027 ich moc ma wzrosnąć do co najmniej 600 kW. Ponadto, stacje te będą musiały zostać wyposażone w systemy umożliwiające dokonanie szybkiej płatności.

Stacje wodorowe

Wcześniej Orlen poinformował, że otrzymał bezzwrotne dofinansowanie w wysokości 62 mln euro. Unijne wsparcie dotyczy budowy 16 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru, rozmieszczonych w różnych regionach Polski i innych projektów wodorowych.

Zdaniem przedstawicieli spółki  zeroemisyjna komunikacja miejska jest szczególnie ważna w dużych miastach, które na ten cel mogą pozyskać dofinansowanie z NFOŚiGW i programów unijnych.

Do 2030 roku Grupa Orlen zakłada budowę sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji.

Czytaj także:

PAP/PR24.pl/mk

Polecane

Wróć do strony głównej