"Uratujemy media publiczne". Minister kultury o środkach z abonamentu

2024-05-27, 08:25

"Uratujemy media publiczne". Minister kultury o środkach z abonamentu
W połowie czerwca mają się rozpocząć konsultacje w sprawie ustawy medialnej. Foto: PR

Szefowa resortu Hanna Wróblewska chce szybkiego przekazania mediom publicznym, w tym Polskiemu Radiu, zablokowanych obecnie środków z abonamentu, których wypłatę od kilku miesięcy wstrzymuje Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.

Kwota, którą blokuje obecnie przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, to ponad 80 mln zł.

Głodzenie mediów publicznych celowym działaniem KRRiT

Hanna Wróblewska mówiła w TVP Info, że blokowanie środków z abonamentu to element gry Rady. - Mamy nadzieję, że jak najszybciej trafią one na konto mediów publicznych - zaznaczyła.

- Wiemy, że media publiczne są w tym momencie głodzone i wymagają dofinansowania. Czy uratujemy media publiczne? Tak, uratujemy media publiczne - zapewniała minister Hanna Wróblewska. 

Minister zapowiada utworzenie funduszu misji publicznej, który ma być źródłem finansowania mediów. 

Posłuchaj

Posłuchaj

Hanna Wróblewska o finansowaniu mediów publicznych (IAR) 0:20
+
Dodaj do playlisty

Ruszają prace nad ustawą medialną 

W Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego trwają prace nad przygotowaniem założeń do ustawy medialnej, która uporządkuje sytuację w mediach publicznych. Resort jeszcze w czerwcu planuje szeroko zakrojone konsultacje społeczne w tej sprawie.

Nowa ustawa medialna musi być zgodna z Europejskim Aktem Wolności Mediów, gwarantującym mediom niezależność od politycznych ośrodków władzy. Powinna też wprowadzić model stabilnego finansowania mediów publicznych i przejrzystość ich działania.

Ustawa ma być uchwalona do końca roku, wcześniej ma zacząć działać fundusz misji publicznej.

Kampania społeczna Polskiego Radia

Dziś rozpoczyna się kampania społeczna 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia, które od początku roku nie otrzymują pieniędzy z abonamentu radiowo-telewizyjnego. 

Zgodnie z wyliczeniami resortu media publiczne na realizację misji potrzebują 3,5 mld zł.

Czytaj także:

IAR/ka

Polecane

Wróć do strony głównej