MEN szykuje istotne zmiany na maturze. Chodzi o próg zdawalności

2024-06-15, 06:48

MEN szykuje istotne zmiany na maturze. Chodzi o próg zdawalności
Szykują się zmiany dla maturzystów. Warunek, by do zdania matury potrzebne było uzyskanie minimum 30 proc. punktów z egzaminu z przedmiotu dodatkowego będzie odłożony o dwa lata. Foto: Chinnapong/Shutterstock

Ministerstwo Edukacji Narodowej chce o kolejne dwa lata odłożyć nowe zasady zaliczenia egzaminu maturalnego. Chodzi o warunek, by do zdania matury potrzebne było uzyskanie minimum 30 proc. punktów z egzaminu z przedmiotu dodatkowego zdawanego na poziomie rozszerzonym. Projekt znalazł się w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

Zgodnie z przygotowywanym projektem przedłużony na lata szkolne 2024/2025 i 2025/2026 ma być okres, kiedy do zdania matury nie jest konieczne uzyskanie minimum 30 proc. punktów możliwych do uzyskania z egzaminu z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego.

Aby zdać maturę maturzysta musi uzyskać minimum 30 proc. punktów z pisemnych egzaminów na poziomie podstawowym: z języka polskiego, z matematyki oraz języka obcego nowożytnego oraz dwóch egzaminów ustnych: z języka polskiego i języka obcego. Maturzysta musi też przystąpić do jednego egzaminu na poziomie rozszerzonym z tzw. przedmiotu do wyboru lub przedmiotu dodatkowego.

Chętni mogą przystąpić maksymalnie jeszcze do pięciu egzaminów na poziomie rozszerzonym. W przypadku egzaminów na poziomie rozszerzonym obecnie nie ma progu zaliczeniowego. Zgodnie w obowiązującymi przepisami miało się to zmienić od nowego roku szkolnego, jeśli chodzi o jeden wskazany przez maturzystę przedmiot.

Wybór dowolnego języka obcego

W przygotowywanym projekcie proponuje się wprowadzenie funkcji egzaminatora-weryfikatora (egzaminatora drugiego sprawdzania) i operatora pracowni informatycznej, jako osób biorących udział w przeprowadzaniu egzaminów.

Obecnie egzaminatorzy-weryfikatorzy funkcjonują jako "zwykli" egzaminatorzy i tak też są wynagradzani. Według MEN, konieczne jest również wprowadzenie operatora pracowni informatycznej jako osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowni komputerowej do przeprowadzenia części pisemnej i części praktycznej (dokumentacja przy komputerze) egzaminu zawodowego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminu maturalnego z informatyki.

Resort edukacji chce też wprowadzić możliwość wyboru dowolnego języka obcego nowożytnego zdawanego na egzaminie maturalnym jako przedmiotu obowiązkowego, niezależnie od tego, którego języka absolwent uczył się w szkole.

Proponuje także zobowiązanie absolwentów oddziałów i szkół dwujęzycznych do przystępowania do egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego, jako przedmiotu dodatkowego na poziomie dwujęzycznym - z tego języka obcego, którego uczyli się w szkole na poziomie dwujęzycznym.

Obowiązki wydawców podręczników

W projekcie znalazły się zapisy umożliwiające większą cyfryzację egzaminów zawodowych, ujednolicenie przepisów dotyczących sposobu przekazywania informacji o unieważnieniu egzaminu, skrócenie terminu wglądu do prac egzaminacyjnych na egzaminie zawodowym, rozszerzające zakres przesłanek umożliwiających skreślenie egzaminatora z ewidencji egzaminatorów.

Przygotowywany projekt zawiera również m.in. zapisy dotyczące dopuszczania do użytku szkolnego podręczników. Podręczniki typu repetycyjnego (repetytoria), których celem jest powtarzanie i utrwalanie treści nauczania, z ukierunkowaniem na wykonywanie zadań typu egzaminacyjnego nie będą dopuszczane.

Wprowadzony ma być wymóg graficznego oznaczenia w podręcznikach treści wykraczających poza zakres ustalony w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla danych zajęć na danym etapie edukacyjnym. Nałożony ma być na wydawców także obowiązek zamieszczenia w internecie cyfrowych wersji dopuszczonych do użytku szkolnego przed 1 stycznia 2020 r. podręczników w postaci papierowej - przy ich kolejnym niezmienionym wydaniu. Obecnie taki wymóg dotyczy tylko podręczników dopuszczonych po 1 stycznia 2020 r.

PAP/DoS

Polecane

Wróć do strony głównej