Lekcje religii w szkole. Episkopat krytykuje pomysł ministerstwa

Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski sprzeciwia się planowanym przez resort edukacji działaniom, których celem jest ograniczenie liczby lekcji religii.

2024-06-18, 19:42

Lekcje religii w szkole. Episkopat krytykuje pomysł ministerstwa
illustration photo. Foto: Elzbieta Krzysztof / Shutterstock.com

Ministra edukacji Barbara Nowacka poinformowała w TVN24, że resort rozpoczął działania w kierunku redukcji liczby godzin lekcji religii w szkole do jednej godziny tygodniowo.

Szefowa MEN podkreśliła, że w tym wymiarze godzin lekcje religii odbywać się będą od 1 września 2025 r. Przyznała, że ze strony koalicjantów z PSL były prośby, by ze zmianą poczekać na spokojniejszy moment. Zdaniem ministry, właśnie teraz ów moment nastąpił.

Rzecznik ministerstwa Piotr Otrębski powiedział Polskiemu Radiu, że trwają już prace nad zmianami. - Na pewno prowadzone będą rozmowy z partnerami społecznymi, ze wszystkimi zainteresowanymi środowiskami - poinformował.

Jedna lekcja religii tygodniowo? KEP: to ogranicza prawa rodziców

Odpowiedziała na to Konferencja Episkopatu Polski. "Komisja Wychowania Katolickiego KEP odnosząc się do informacji przekazanych przez Panią Minister Edukacji Barbarę Nowacką wyraża stanowczy sprzeciw wobec planowanych działań, które mają na celu redukcję nauczania lekcji religii do jednej godziny tygodniowo oraz łączenie klas na lekcjach religii" – napisał w oświadczeniu przewodniczący komisji bp Wojciech Osial.

REKLAMA

Nawiązując do stanowiska Konferencji Episkopatu Polski z 12 czerwca podkreślił, że zapowiadane zmiany są "krzywdzące lub wręcz dyskryminujące". "Ograniczają one prawa rodziców do wychowania własnych dzieci w wyznawanej wierze" - ocenił.

Czytaj także:

Bp Osial zaznaczył, że zgodnie z obowiązującym prawem wszelkie zmiany legislacyjne odnoszące się do nauczania lekcji w szkole powinny zostać dokonane na drodze porozumienia z Kościołami oraz związkami wyznaniowymi.

Przypomniał także ubiegłotygodniowe stanowisko biskupów, w którym apelują do wiernych o zabieranie głosów w tej sprawie.

REKLAMA

Posłuchaj

Piotr Otrębski: ministra Barbara Nowacka wyraźnie zapowiedziała, że od 2025 roku, od września planowane jest zredukowanie liczby godzin religii (IAR) 0:20
+
Dodaj do playlisty

Religia w szkołach. Propozycja rządu

30 kwietnia opublikowano projekt nowelizacji rozporządzenia ministra edukacji w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach.

Obecnie przedszkole i szkoła są zobowiązane zorganizować lekcje religii w danym oddziale lub danej klasie szkoły, jeżeli na lekcje religii zgłosi się nie mniej niż siedmiu uczniów danego oddziału lub danej klasy. Projektowana nowelizacja ma na celu umożliwienie organizowania lekcji religii w grupie międzyoddziałowej lub międzyklasowej obejmującej uczniów oddziałów lub klas, w których na lekcję religii zgłosiło się siedmiu lub więcej uczniów. Zasada ma obowiązywać także w przedszkolach.

Projektowana nowelizacja rozporządzenia ma wejść w życie z dniem 1 września 2024 r.

Biskupi zwracają się do wiernych

Stanowisko w sprawie zmian w organizacji lekcji religii w szkołach opublikowała 12 czerwca br. Konferencja Episkopatu Polski. Biskupi wyrazili w nim stanowczy sprzeciw wobec ostatnich decyzji Ministerstwa Edukacji Narodowej.

REKLAMA

Zdaniem biskupów "nauczanie religii w szkole stanowi integralną część wychowania człowieka w jego sferze intelektualnej, moralnej i duchowej. Treści przekazywane na lekcji religii uczą budowania relacji osobowych, wrażliwości serca, postawy braterstwa, wzajemnego szacunku i dialogu z przedstawicielami różnych nacji, religii i światopoglądów".

"Zachęcamy wszystkich wiernych, aby podejmować działania ukazujące wartość lekcji religii w szkole. Szczególnie prosimy katolickich rodziców, aby odważnie zabierali głos w tej sprawie. Apelujemy także do mediów katolickich, ruchów i wspólnot religijnych, aby podejmowali podobne działania" - podkreślili biskupi.

Zobacz również:

ms/PAP, IAR

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej