Ta choroba dotyka już 9 mln Polaków. "Przekroczyliśmy próg zdrowotnej katastrofy"

W Polsce na otyłość cierpi już 9 mln chorych. Każdego roku nadmierną masę ciała osiąga kolejne 400 tys. dzieci i młodzieży. Eksperci alarmują, że będzie to mieć fatalne, długofalowe konsekwencje.

2024-06-19, 15:35

Ta choroba dotyka już 9 mln Polaków. "Przekroczyliśmy próg zdrowotnej katastrofy"
Już 9 mln dorosłych Polaków cierpi na otyłość. Foto: Shutterstock/Suzanne Tucker

W stolicy wystartowała piąta edycja ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej "Porozmawiajmy szczerze o otyłości". Jej celem jest zmiana percepcji choroby otyłościowej i obalanie krzywdzących stereotypów. Tegoroczna odsłona odbywa się pod hasłem "Szczerze o otyłości. Z miłości".

- Właśnie przekroczyliśmy w Polsce próg zdrowotnej katastrofy: w tym momencie mamy już 9 mln dorosłych Polaków chorych na otyłość. Co roku przybywa też ok. 400 tys. dzieci i młodzieży z nadmierną masą ciała - to może sprawić, że młode pokolenie statystycznie będzie żyło krócej niż ich rodzice i dziadkowie - podkreśliła prof. dr hab. n. med. Lucyna Ostrowska, prezes Polskiego Towarzystwa Leczenia Otyłości, patrona merytorycznego kampanii.

- Otyłość w populacji najmłodszych przyczynia się bowiem do wczesnego rozwoju wielu powikłań, które kiedyś "zarezerwowane" były głównie dla dorosłych: cukrzycy typu II, nadciśnienia tętniczego, ale też insulinooporności, bezdechu sennego czy zaburzeń metabolicznych. Oprócz tego pojawiają się konsekwencje psychologiczne, takie jak depresja - dodała.

Polskie dzieci na czele niechlubnej tabeli

Profesor dr. hab. n. med. Artur Mazur, kierownik II Kliniki Pediatrii, Endokrynologii i Diabetologii Dziecięcej Klinicznego Szpitala Wojewódzkiego nr 2 im. św. Jadwigi Królowej w Rzeszowie przytoczył dane WHO, z których wynika, że polskie dzieci i nastolatki tyją najszybciej w całej Europie.

REKLAMA

Nadwaga i otyłość, które są najczęstszym zaburzeniem rozwoju fizycznego, dotyczą około 10 proc. najmłodszych dzieci (1-3 lat), 25 proc. 3-latków, 33 proc. dzieci w wieku wczesnoszkolnym i niemal 22 proc. młodzieży do 15. roku życia.

Rola rodziny w leczeniu

Prof. Ostrowska zaznaczyła, że istotną rolę w zatrzymaniu fali zachorowań wśród dzieci i nastolatków odgrywa wsparcie rodziców i opiekunów. Stąd też 5. edycja kampanii podkreślać ma rolę rodziny w profilaktyce, diagnostyce i kompleksowym leczeniu otyłości w populacji osób młodych.

- Rodzina, jako najmniejsza komórka społeczna, to pierwsze miejsce, gdzie kształtują się nawyki żywieniowe oraz te związane z aktywnością fizyczną. Niezmiernie ważna jest rola opiekunów, ale skuteczne wsparcie w chorobie otyłościowej może dawać każdy członek rodziny - także dziadkowie, siostry, bracia, małżonkowie, czy życiowi partnerzy - podkreśliła.

Czytaj także:

- Pacjenci wielokrotnie dzielą się z nami, lekarzami refleksją, że to osoby, o które się troszczą, i które troszczą się o nich, są najlepszą motywacją do mierzenia się z chorobą otyłościową i dbania o jej profilaktykę - dodała profesor.

Prof. Mazur zaznaczył, że już otyłość i dieta będącej w ciąży matki wpływają na przyszłe problemy metaboliczne jej dziecka. Z kolei propagowanie karmienia piersią zmniejsza ryzyko otyłości.

Znane twarze wesprą akcję

Ambasadorami tegorocznej kampanii zostali m.in. aktorzy Kacper Łukasiewicz, Bartłomiej Nowosielski i Robert Kudelski. Swoimi doświadczeniami z chorobą otyłościową będzie dzielić się także pacjentka i nauczycielka Emilia Modrzyńska. W misję edukowania społecznego jako ambasadorka włączyła się również psycholożka zdrowia, Adrianna Sobol.

W ramach tegorocznej kampanii powstaną również praktyczne narzędzia edukacyjne m.in. "PoMOCnik dla rodziców i opiekunów", czyli opracowanie przygotowane przy zaangażowaniu interdyscyplinarnego grona ekspertów. Będzie zawierać rekomendacje z zakresu nawyków żywieniowych, aktywności fizycznej, wsparcia psychologicznego oraz medycznego dla tych, którzy poszukują wskazówek, jak wesprzeć swoje dziecko w drodze do uzyskania i utrzymania zdrowej masy ciała.

REKLAMA

Czytaj także:

Celem kampanii "Porozmawiajmy szczerze o otyłości" jest budowanie społecznej świadomości, że otyłość jest chorobą, która może prowadzić do rozwoju ponad 200 powikłań i w sposób istotny zagrażać życiu i zdrowiu chorego. Organizatorem kampanii jest firma Novo Nordisk. Patronat merytoryczny nad kampanią sprawuje Polskie Towarzystwo Leczenia Otyłości.

PAP/st

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej