Nie ograniczajmy ciekawości dzieci. Marta Michalska o badaniu "Mogę wszystko"

- Powinniśmy popełniać błędy i wyciągać z nich wnioski, na tym polega proces nauki. Natomiast w pewnym momencie dzieci uwierzyły, że jeśli popełniają błąd w szkole, odpowiadają niewłaściwie na zadane pytanie, to oznacza to, że są niemądre. Prawie połowa dzieciaków ma taką opinię, to bardzo smutny wniosek - mówiła w Polskim Radiu 24 Marta Michalska z fundacji Teach for Poland.

2024-06-25, 12:35

Nie ograniczajmy ciekawości dzieci. Marta Michalska o badaniu "Mogę wszystko"
Strach przed popełnieniem błędu nie powinien paraliżować ucznia w jego szkolnej aktywności. Foto: Shutterstock/Pixel-Shot

"Mogę wszystko" to tytuł raportu Fundacji Teach for Poland z pierwszego pilotażowego badania dzieci i młodzieży, którego celem było zmierzenie kompetencji związanych z poczuciem możliwości.

Jednym z wniosków raportu, jest to, że około 40% badanych uczniów, zarówno w szkole podstawowej (37%), jak i średniej (41,6%), uważa, że popełnienie błędu oznacza, iż nie są mądrzy.

"Ciekawość jest naturalną cechą dziecka"

Marta Michalska odniosła się do wyników badania. - Ciekawość, zadawanie pytań o otaczającą rzeczywistość, jest naturalną rzeczą dla dziecka. Z jakiegoś powodu dorosłym udaje się ją ograniczać. Jeżeli dzieci w szkole popełniają błędy albo zadają pytania, często mówią o tym, że czują się "mało mądrze" - zauważyła.

- W szkole podstawowej 37 proc. uczniów uważa, że "nie są mądrzy", gdy popełniają błąd. W średniej to jest już ponad 40 proc. Wydaje się, że im dzieci starsze, tym szkoła powinna ich lepiej wyposażać w poczucie sprawczości i dojrzałości, a jednak idzie to w niepokojącym kierunku. To mówi również dużo o systemie edukacji - dodała.

REKLAMA

Podstawowym środowiskiem społecznym każdego dziecka jest szkoła. Po najbliższej rodzinie to właśnie nauczyciele, wychowawcy stają się dla młodych ludzi punktem odniesienia. - Poczucie, że popełnienie błędu jest czymś niewłaściwym, wynika z tego, jaka jest kultura błędu w polskiej szkole (…). W szkole popełnienie błędu oznacza obniżenie oceny, nieotrzymanie upragnionego czerwonego paska, to cały czas jest bardzo duży strach dla dzieciaków - mówiła Michalska.

Posłuchaj

Marta Michalska o systemie edukacji w Polsce (Pomówmy o tym) 23:00
+
Dodaj do playlisty
Zobacz także:

Więcej w nagraniu.

* * *

Audycja: Pomówmy o tym

REKLAMA

Prowadzący: Paweł Wojewódka

Gość: Marta Michalska - fundacja Teach for Poland

Data emisji: 24.06.2024

Godzina emisji: 22.05

REKLAMA

PR24/ka/wmkor

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej