Głosy za, głosy przeciw. W Warszawie obowiązuje Strefa Czystego Transportu

2024-07-01, 14:38

Głosy za, głosy przeciw. W Warszawie obowiązuje Strefa Czystego Transportu
W Warszawie obowiązuje strefa czystego transportu. Foto: Shutterstock/PhotoRK

Od dziś obowiązuje pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu. - To jest bardzo ważne, żeby dbać o ochronę naszego środowiska - mówi jedna z mieszkanek Warszawy.

Celem regulacji jest poprawa jakości powietrza i eliminacja tlenków azotu. Do ścisłego centrum Warszawy nie wjadą samochody, których emisja spalin przekracza dopuszczalne normy.

Warszawiacy wyrazili swoje zdanie w tym temacie. - Uważam, że jest to priorytet w zarządzaniu miastem - czyste powietrze i ograniczanie przez to chorób nowotworowych układu oddechowego - mówi jedna z mieszkanek.

- Ja jeżdżę tylko i wyłącznie na rowerze, tak że jestem jak najbardziej za - dodaje inna osoba, zapytana przez reportera Polskiego Radia o zmiany wprowadzone w stolicy.

Nie wszyscy jednak zgadzają się, że wprowadzone rozwiązania działają na korzyść ekologii. - Ja wiem, że wszystkie zmiany zależą od jednostki i od jednostki powinno się zacząć. Tylko dlaczego my mamy ponosić tego koszty? - pyta nasz rozmówca. - Stare samochody to jest bardziej kwestia bezpieczeństwa niż ekologii - dodaje.

REKLAMA

Strefa czystego powietrza

Do strefy nie wjadą pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starsze niż 27 lat lub niespełniające normy Euro 2 i pojazdy z silnikiem Diesla starsze niż 19 lat lub niespełniające normy Euro 4.

Posłuchaj

Sonda o pierwszej w Polsce Strefie Czystego Transportu (IAR) 0:51
+
Dodaj do playlisty

Stołeczny ratusz przekazał, że wymagania stawiane samochodom będą systematycznie zaostrzane co dwa lata. Począwszy od 2026 r., pojazdy będą musiały podlegać następującym wymogom: pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 3 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2000 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia - 26 lat), a pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 5 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2009 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia - 17 lat).

Czytaj także:

IAR,pkur

kormp

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej