Operator płatności online z ogromną karą. UOKiK nie miał litości

2024-07-15, 12:20

Operator płatności online z ogromną karą. UOKiK nie miał litości
Prezes UOKiK z zakwestionował postanowienia w "Umowie z użytkownikiem PayPal". Jego wątpliwości wzbudziły klauzule zawierające "34 działania zabronione użytkownikom” .Foto: PAP/DPA/Frank May

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), zarzuca firmie PayPal Europe stosowanie niedozwolonych praktyk wobec klientów, które wymuszały na nich płacenie wysokich kar. Dlatego zdecydował o nałożeniu na spółkę kary 106 mln złotych.

"PayPal Europe stosuje niedozwolone postanowienia" - uważa prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 

"PayPal jest serwisem internetowym, który umożliwia dokonywanie płatności online na całym świecie oraz pełni funkcję elektronicznego portfela zintegrowanego z rachunkiem bankowym. Po przeprowadzonym postępowaniu, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję, w której uznał, że PayPal stosuje klauzule niedozwolone i zakazał ich stosowania. Kara wyniosła 106,6 mln zł (106 689 453 zł) - czytamy w poniedziałkowym komunikacie UOKiK.

Czego nie wolno było klientowi?

Prezes UOKiK z zakwestionował postanowienia w "Umowie z użytkownikiem PayPal". Jego wątpliwości wzbudziły klauzule zawierające "34 działania zabronione użytkownikom" oraz katalog przykładowych sankcji, m.in. zapisy mówiące o ukaraniu użytkownika choćby za samą próbę skorzystania z zablokowanego konta.

REKLAMA

"PayPal zakładał też, że nie wolno "naruszać żadnych przepisów prawa, ustaw, zarządzeń lub regulacji (np. dotyczących usług finansowych, ochrony konsumentów, nieuczciwej konkurencji, zakazu dyskryminacji i nieuczciwej reklamy), bo może się to skończyć nałożeniem niedookreślonych sankcji. W praktyce naruszenie dowolnego przepisu w jakimkolwiek państwie upoważniało PayPal do zastosowania sankcji. Naruszenie mogłoby nawet nie mieć związku z korzystaniem z konta PayPal, przez co konsumenci mogliby nie wiedzieć, że zrobili coś niezgodnego z postanowieniami umownymi" - czytamy w komunikacie UOKiK.

Według UOKiK otwarty katalog przewidzianych w umowie sankcji oznaczał arbitralność decyzji spółki. Urząd zwrócił uwagę, że według zapisów mogła ona "w dowolnej chwili" i "według własnego uznania" zablokować pieniądze użytkownika "w wysokości oraz przez okres tak długi, jak będzie to konieczne". 

Wysokie kary dla użytkowników 

UOKiK zwrócił uwagę, że PayPal mógł jednocześnie nałożyć na konsumenta nawet kilka sankcji: zapłatę kwoty 2,5 tys. dolarów lub większej, zamknięcie konta bez uprzedzenia i odmowę świadczenia usług w przyszłości.

"Zdaniem Prezesa UOKiK zastosowanie kwestionowanych warunków mogło prowadzić do sytuacji, w której konsument był z jednej strony nieświadomy tego jakie działanie może zostać uznane przez spółkę za zabronione. Z drugiej strony nie był w stanie przewidzieć sankcji, które mogą zostać wobec niego zastosowane. Skutkiem mogło być nawet pozbawienie dostępu do pieniędzy zgromadzonych na koncie PayPal na nieokreślony czas" - wskazano w informacji dla mediów/

REKLAMA

Prezes #UOKiK w najnowszej decyzji uznał, że PayPal Europe stosuje niedozwolone postanowienia i zakazał ich stosowania

UOKiK podkreślił, że postanowienia zamieszczane w regulaminach czy umowach muszą być jednoznaczne i zrozumiałe dla konsumenta. Dodał, że klauzule abuzywne należy traktować tak, jakby w ogóle nie zostały zamieszczone w umowach.

Urząd przypomniał też, że decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorca ma możliwość złożenia odwołania do sądu.

REKLAMA

PR24/PAP/sw

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej